Kreator stron dla małych firm? Być może – startujesz z własną firmą… a może już ją posiadasz i chcesz dotrzeć do nowych klientów z internetu? W takim razie myśl o dobrej stronie www jest w pełni uzasadniona. Technologia wyznacza rytm. Obecnie trzeba być mobile, social, responsive i wysoko w Google – niektórych może to zniechęcać. Na szczęście Ciebie nie będzie – bo w tym wpisie dowiesz się, jak zrobić to wszystko od razu i bez wysiłku.
Ten wpis o kreatorze powstał z myślą o:
- właścicielach małych firm usługowych, którzy myślą o stronie www,
- osobach rozważających założenie firmy,
- użytkownikach zmęczonych utrzymywaniem stron na WordPress lub Joomla!,
- wszystkich tych, którzy pragną dotrzeć do nowych klientów online.
Własna strona dla małej firmy – to łatwe czy trudne?
Kreator stron odpowiedzią na to, co było trudne
Dobra strona internetowa powinna spełniać wiele postulatów. Dla przeciętnej firmy tworzenie strony jest trochę jak bieg z przeszkodami. W labiryncie. Z zawiązanymi oczami. Tyłem. Ten artykuł przygotowałem z myślą o przedsiębiorcach, zatem wierzę, że świetnie znasz się na swoim fachu: strzyżeniu, naprawie samochodów, leczeniu zębów… Ale programowanie? Serwery? Domeny?
Większość przedsiębiorców na myśl o stronie www – wyraża przekonanie, że potrzebuje specjalisty. Specjalistę trzeba znaleźć, wynegocjować odpowiednie warunki, zazwyczaj dostarczyć treści, a stworzoną stronę umieścić na serwerze. Trzeba odbierać kolejne etapy prac, angażować się, myśleć… wielu przedsiębiorców nie ma na to czasu.
Dobra strona www musi spełniać wiele postulatów. W dużym skrócie, dotyczą one treści, wyglądu i kodu strony oraz samego serwera. Spójrz tylko na zaledwie kilka wybranych przykładów:
Wygląd | Treść | Kod | Serwer |
---|---|---|---|
Dopasowanie do różnych urządzeń | Dobra architektura treści | Szybkość wczytywania | Kopie zapasowe |
Atrakcyjne zdjęcia | Copywriting | Bezpieczeństwo | Wersje PHP |
Czytelny układ | Blog | Przyjazność dla wyszukiwarek | Bezpieczeństwo |
Kolory, typografia | Oferta | Obsługa |
Dodaj do tego jeszcze cały bagaż samej współpracy z freelancerem lub agencją… dbanie o terminy, prawa autorskie, zabezpieczenie gwarancji, prac związanych z utrzymaniem strony… sporo tego, prawda?
A co po stworzeniu strony internetowej?
Później, zazwyczaj, jest… jeszcze trudniej! A to dlatego, że wyzwań nie brakuje, o stronę trzeba regularnie dbać. Jak wybudujesz dom, to przecież i tak wymaga on później sprzątania, remontów, przeglądów instalacji, podlewania ogrodu… Tak samo jest ze stroną – i to na wielu płaszczyznach:
Dobrze przygotowana strona to dopiero początek, trzeba pamiętać o serwerze, o aktualizowaniu integracji strony z mediami społecznościowymi lub zewnętrznymi systemami, regularnym doskonaleniu treści, a nawet – dopasowywaniu się do zmian, podyktowanych bieżącymi trendami.
A przecież Twoja doba to tylko 24 godziny, prawda? Dodajmy – intensywne godziny – bo sam też doskonale wiem, jak to jest prowadzić firmę.
Dlaczego przedsiębiorcy mogą interesować się kreatorem stron?
W 2023 roku przeprowadziliśmy badania wśród przedsiębiorców. Pytaliśmy, jakie elementy swoich stron chcieliby zmienić najbardziej, a także, co wstrzymywało ich w pracach. Okazuje się, że przyczyny są dość klarowne:
Jak widać, brak czasu i wiedzy to najczęściej wskazywane przyczyny zaniechania.
Kreator stron – definicja
Kreator stron to oprogramowanie, które umożliwia budowanie swojej strony internetowej, przy stosunkowo niewielkiej wiedzy informatycznej użytkownika. Często kreator posiada możliwości wizualnego projektowania strony.
Kreatory stron można podzielić na takie, gdzie użytkownik może zbudować stronę z dużym stopniem dowolności, ale też z dużym nakładem pracy, albo odwrotnie – takie, gdzie nakład pracy jest mały, ale najczęściej kosztem ograniczenia dowolności.
- Kreatory stron – te bardziej tradycyjne – mogą tworzyć stronę w postaci np. plików HTML, które trzeba samodzielnie, albo poprzez jakiś rodzaj automatu, wgrać na serwer.
- Te nowsze rozwiązania najczęściej są zintegrowane z usługą hostingową (utrzymania serwera) tak, że jako użytkownik nie musisz się zastanawiać, w jaki sposób stronę opublikować.
Kreator stron – technologia cyber_Fusion
Właśnie takim kreatorem stron jest _Now – rozwiązanie zbudowane w oparciu o technologię cyber_Fusion.
Technogia cyber_Fusion opiera się na czterech filarach:
- Najlepsze praktyki budowy stron, oparte o szczegółową analizę 2 mln polskich stron www. Zbudowaliśmy bazę danych o cechach wszystkich stron internetowych tak wielką, że gdyby każdy rekord wydrukować na kartce papieru, to mielibyśmy księgozbiór wielkości Apostolskiej Biblioteki Watykanu wraz z Archiwum Watykańskim. To dlatego wiemy, jak dobrze budować strony.
- Potęga sztucznej inteligencji, która odciąża Cię w tym, czym mogą zająć się sztuczne sieci neuronowe. Dzięki niej treści tworzą się praktycznie same.
- Łatwość utrzymania, wynikającą z modelu SaaS. Koniec z samodzielnym instalowaniem, pilnowaniem wersji oprogramowania, odpieraniem ataków – to wszystko bierze na siebie operator.
- Łatwość obsługi, polegająca na wygodnym edytorze mobilnym, dzięki któremu łatwo skorzystasz z potencjału sztucznej inteligencji.
Czy w kreatorze chodzi o proces kreacji strony czy może raczej o efekt końcowy?
Widzisz, ludzi tworzących strony samodzielnie można podzielić na dwie grupy:
- Zorientowani na proces. Internetowi majsterkowicze, uwielbiający grzebać w kodzie, ustawieniach, instalować dodatki, szablony, uczący się przy tym technologii informatycznych. Dla nich dobrym środowiskiem wydaje się np. popularny WordPress.
- Zorientowani na wynik. To często przedsiębiorcy, którzy, gdyby tylko mogli, to nie tyle chcieliby robić stronę, co po prostu – mieć ją zrobioną. To ludzie, którzy idąc do baru fast-food chcą po prostu szybko zjeść coś o przewidywalnym smaku, a niekoniecznie poznawać całość procesu robienia hamburgera.
I teraz mogą! Bo teraz mamy…
Kreator stron www oparty o sztuczną inteligencję
Kreatory stron oparte o sztuczną inteligencję różnią się stopniem implementacji technologii AI (sztucznej inteligencji). W przypadku naszego kreatora, oferowanego w cyber_Folks, od początku zaprojektowaliśmy go jako usługę dość mocno bazującą na mechanizmach sztucznej inteligencji.
Główną korzyścią z takiego podejścia jest fakt, że przedsiębiorca nie musi poświęcać swojego czasu. Taki kreator wprost odpowiada na natychmiastową potrzebę posiadania strony.
Jak działa kreator oparty o AI?
Wystarczy podać zaledwie szczątkowe informacje o sobie, jako przedsiębiorcy. Możesz to zrobić z pomocą telefonu komórkowego, bo nawet komputer nie będzie Ci w tym procesie niezbędny. Cały interfejs został zaprojektowany tak, aby umożliwić wygodną pracę mobilną. Wystarczy podać branżę i zaznaczyć słowa najlepiej opisujące Twoją ofertę… i już po około minucie masz gotowy prototyp strony.
Responsywny układ
Strona zawiera sprawdzony układ z pełną obsługą responsywności – co oznacza, że tekst oraz grafika idealnie korespondują ze sobą, jednocześnie zapewniając czytelny rozkład na stronie, niezależnie od urządzenia, na jakim ją przeglądasz.
Gotowe treści na start
Wszystkie treści, łącznie z wpisem blogowym, są już wstępnie przygotowane. Oczywiście, że wstępnie, bo trudno oczekiwać, że kreator, któremu nic o sobie nie mówisz, będzie znał np. historię Twojej firmy albo opinie najlepszych klientów. Dlatego drugą częścią narzędzia jest mobilny edytor.
Dopasowane branżowo obrazy
Strona jest już wypełniona obrazami właściwymi dla Twojej branży i opisanej działalności. Dzięki temu możesz zacząć od razu, nie musisz czekać na dogodny moment, by zrealizować sesję fotograficzną.
Kreator stron internetowych w działaniu
Ale, ale… mówią, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Zatem wyobraź sobie dwie właścicielki salonu paznokci. Jedna „tworzy” stronę tradycyjnie, czyli zaczyna od poszukiwania agencji lub specjalisty i pisze maila z zapytaniem ofertowym. Pani po drugiej stronie ekranu korzysta z szybkości kreatora stron _Now. Spójrz, jak to wygląda:
Pani po prawej ma gotową stronę. Pani po lewej ma gotowe… cztery akapity maila z zapytaniem ofertowym. Kurtyna.
Kreator stron – łatwość utrzymania w modelu SaaS
Czasami jako kreator stron rozumie się np. dodatkową wtyczkę lub motyw, który zainstalowany na stronie WordPress, wyposaża ją w zaawansowane możliwości łatwej edycji. Wariant taki oznacza, że stronę trzeba wciąż prowadzić, troszczyć się o aktualność oprogramowania, bezpieczeństwo itp.
Inne podejście, to model SaaS, czyli Software as a Service (oprogramowanie jako usługa). W tym wariancie Ty jako użytkownik, nie musisz troszczyć się o instalację, kopiowanie plików, zakładanie baz, ani – tym bardziej – o opiekę techniczną i utrzymanie. To podejście oznacza, że operator zajmie się praktycznie wszystkim.
Model SaaS oznacza, że uiszczasz stały, miesięczny abonament w bardzo niskiej wysokości w porównaniu z kosztami zbudowania tradycyjnej strony www. Koszt stworzenia strony w modelu tradycyjnym waha się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tymczasem w modelu SaaS mówimy o bezpłatnym wytworzeniu strony w minutę i kosztach utrzymania rzędu 100 zł miesięcznie. Jest to zatem finansowo bardzo atrakcyjna opcja dla mikrofirm i startujących przedsiębiorstw, gdzie każda złotówka jest naprawdę – na wagę złota.
Taki model pracy z kreatorem stron www daje Ci sporo innych korzyści:
- Automatyczna instalacja
- Stały monitoring
- Zapewnianie bezpieczeństwa
- Stałe aktualizacje oprogramowania
- Skalowalna wydajność
- Dopasowanie do zmian prawnych
- Bezwysiłkowy rozwój funkcjonalny
- Łatwy, bezpłatny test
Czy stronę z kreatora prowadzi się łatwo pod kątem edycji?
Powiedziałbym, że łatwo jak social media… ale to byłoby kłamstwo, bo w praktyce – jeszcze łatwiej. Kiedy stoisz w długiej kolejce i wrzucasz posta na swojego Facebooka, to najczęściej musisz go napisać i znaleźć odpowiednie zdjęcie.
Kiedy zabierasz się za edycję strony opartej o kreator wspierany sztuczną inteligencją, wystarczy zasugerować tytuł np. posta blogowego – a kreator napisze go dla Ciebie samodzielnie. W dodatku edycja jest łatwa i przyjemna, a może nawet – zwłaszcza – na urządzeniu mobilnym.
Wg badań publikowanych przez Statista.com – dzisiejszy świat www to świat mobilny… mobilny już w 59% (dane za styczeń 2024). Wskaźnik pokazuje, jaka część ruchu www to ruch z urządzeń przenośnych. Warto dodać, że przedstawia się to różnie względem części świata – przykładowo w Afryce ten wskaźnik osiąga już ponad 70%.
Dlatego właśnie łatwość i wygoda edycji mobilnej jest tak ważna – bo nie chodzi o to, żeby stronę mieć, ale żeby przynosiła ona konkretne rezultaty. A tego, mimo całej sztucznej inteligencji, nie osiągnie się dzisiaj, jeśli Ty także nie zaangażujesz się w ten proces.
Czy strony z kreatora www są dobre jakościowo?
Mogę w tym miejscu oczywiście powiedzieć, że są dobre, albo że są złe… ale jakże byłoby to subiektywne. Jako inżynier uwielbiam pomiary, dlatego opisałem niemal cały polski internet przy pomocy kryteriów, które i Ty możesz łatwo sprawdzić, korzystając z bezpłatnego audytu strony internetowej.
Pod uwagę, wraz z zespołem, wzięliśmy m.in. strukturę kodu, objętość treści, czasy ładowania, obrazy, opisy – przyznając im wartość punktową. W ten sposób zbudowaliśmy „mapę jakości” polskiego internetu.
Spójrz na badania
Histogram pokazuje, ile stron w polskim internecie znajduje się w danym przedziale punktowym. Jak widzisz: szczyt wykresu przypada na ok. 950 pkt. Tymczasem przykładowa strona wykonana kreatorem _Now uzyskała wynik 1491 pkt, co oznacza, że wg tej skali była lepsza niż 91% stron polskiego internetu. Tylko, że te wszystkie strony na lewo od żółtego słupka – powstawały tygodniami, a strona w kreatorze – w ciągu sekund.
No dobrze, powiesz – ale technologia audytowania jest opracowana przez cyber_Folks i w sumie to nie mam pewności, co tam ona ma „pod spodem”. Rozumiem. Dlatego pozwól, że pokażę Ci punktację dla strony, uzyskaną w popularnym na całym świecie narzędziu Google Pagespeed Insights:
Jak zatem widzisz, kiedy korzystasz z dobrego kreatora stron – uzyskany efekt to naprawdę dobra technicznie strona, uzyskująca bardzo wysoką ocenę w niezależnym teście firmy Google.
Na zakończenie jeszcze jedno porównanie. Przygotowaliśmy stronę trenera personalnego w oparciu o kilka kreatorów i sprawdziliśmy czasy ładowania, zmierzone bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Ty także możesz łatwo zmierzyć czas ładowania strony, naciskając przycisk F12 i korzystając z narzędzi dla developerów w przeglądarce Google Chrome.
Staraliśmy się budować strony zbliżone do siebie zawartością, w oparciu o różne narzędzia, takie jak:
- WordPress (wariant klasyczny oraz przyspieszony LS Cache)
- SquareSpace
- Wix
- GoDaddy
- _Now (wiadomo!)
Następnie porównaliśmy szybkość wczytywania szkieletu HTML. Im niższa wartość, tym lepiej. Szok, prawda? Tak małą wartość wręcz ciężko pokazać na wykresie, na tle innych rozwiązań – to zupełnie inny poziom. Tylko, że człowiekowi trudno sobie wyobrazić, co to znaczy, że strona wczytuje się w 56 milisekund, więc może Ci to ułatwię: przeciętne mrugnięcie okiem trwa ok. 200-250 ms. (czyli 1/5-1/4 sekundy). Zatem – zanim mrugniesz okiem – strona przygotowana w oparciu o kreator stron _Now wczyta się pięciokrotnie! Druga najszybsza w tym teście, strona na WordPress z dopaleniem LS Cache – wczyta się jeden raz, a pozostałe – nie zdążą się w ogóle wczytać.
Wow, fajnie, ale po co mi ta szybkość strony www?
O ja… no myślałem, że już nie zapytasz! W skrócie mówiąc – żeby lepiej zarabiać, lepiej pozyskiwać klientów. Szybkość strony ma znaczenie ze względu na ocenę jakości Twojej strony w wyszukiwarce, tzw. wynik jakości w systemie reklamowym Google Ads, a także w kształtowaniu doświadczenia użytkownika.
Wg badań przeprowadzonych przez Pingdom, amerykańską firmę specjalizującą się w pomiarach prędkości stron internetowych, wydłużenie czasu ładowania o zaledwie kilka sekund może radykalnie zwiększyć liczbę użytkowników, którzy porzucą Twoją stronę:
Szybsza strona to nawet o połowę konwersji (zamówień, umówionych terminów, wypełnionych formularzy kontaktowych etc.) więcej, a wyższy wynik jakości oznacza, że Twój budżet reklamowy jest wydawany o wiele bardziej efektywnie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o szybkości i jej roli – zapraszam do obszernego wpisu na temat roli szybkości stron internetowch, w którym znajdziesz wiele wypowiedzi ekspertów oraz interesującą dyskusję w komentarzach.
Zatem czy kreator stron jest dobry dla małych firm?
Dobry kreator stron rozwiązuje wiele problemów, związanych z tworzeniem strony internetowej. Pozwala uniknąć szukania specjalisty i niemal natychmiast mieć gotową stronę www. Masz przygotowane treści i zdjęcia, a cały proces zajmuje dosłownie sekundy. Jakość techniczna wygenerowanej strony jest bardzo wysoka.
Musisz jednak wiedzieć, że istnieją ograniczenia. Kreator www nie sprawdzi się dobrze tam, gdzie potrzebny jest wysoki stopnień dopasowania do indywidualnych oczekiwań, sklep internetowy, albo po prostu – lubisz testować różne rozwiązania i czerpiesz radość z samego procesu „dłubania” w stronie.
Komu polecam kreator stron internetowych?
- startującym biznesom z ograniczonymi funduszami,
- fanom bardziej szybkiego wyniku, niż żmudnego procesu,
- osobom o niskich zdolnościach plastycznych,
- chcącym skupić się na biznesie a nie na WordPressie,
- osobom, których nie interesują wirusy, ataki, serwery,
- biznesom usługowym bez sprzedaży typu sklep internetowy.
Kreator stron – kto powinien wybrać WordPress?
- pragnący pełnej kontroli nad wynikiem,
- mogący mocniej angażować się czasowo,
- chętni do nauki informatyki,
- potrzebujący specjalistycznych funkcji, np. kalkulatorów, wycen
- planujący sklep internetowy (polecam platformę sklepową _Stores lub WooCommerce),
- posiadający budżet na fachowe wsparcie.
Czy są jakieś inne sprawy, związane z kreatorem stron, które chcesz wyjaśnić? Może chcesz wiedzieć więcej? Napisz w komentarzu, co Cię interesuje, a my chętnie rozbudujemy ten temat dla Ciebie. A może testy kreatora stron _Now już za Tobą? Daj znać w komentarzu, co spodobało Ci się najbardziej!
Źródło:
pingdom.com
statista.com
Polecane dla Ciebie
Mam błąd 404, co to znaczy?
„Błąd 404 – nie znaleziono strony” znamy chyba wszyscy. Irytuje on najbardziej, gdy koniecznie musimy wyszukać interesującą nas informację lub […]
Blog w e-commerce – dlaczego warto go mieć?
Jednym z elementów reklamy Twojego biznesu może być blog firmowy. Jest to jedno z najtańszych narzędzi marketingowych, o elastycznym zastosowaniu, […]
Jak edytować układ i wygląd strony opartej o WordPress?
Często pytacie o możliwość łatwego uatrakcyjnienia strony opartej o WordPress. W tym artykule pokazujemy Ci, jak łatwo zmodyfikować niemal każdy […]
Szukasz dalej?