O zainteresowanie czytelników w sieci jest niełatwo i trzeba o nie walczyć. Z pewnością o tym wiesz, jeśli posiadasz bloga i udzielasz się w mediach społecznościowych. Twoje treści zapewne są ciekawe, ale czy zwracają uwagę wybranej przez Ciebie grupy odbiorców? W tym artykule podpowiemy Ci, jakie techniki możesz zastosować, by treść rzeczywiście rozprzestrzeniała się wirusowo.
Jeśli zadajesz sobie pytanie, w jaki sposób niektóre artykuły, mimo że wcale nie są lepsze od Twoich, są o wiele częściej udostępniane, wydaje Ci się pewnie, że to dzieło przypadku. W internecie coś takiego jak przypadek nie istnieje. Dlaczego więc jedne treści stają się wirusowe, a inne nie?
1 Treści – dlaczego stają się wirusowe?
Ekspert od marketingu wirusowego Jonah Berger wyróżnił 6 kroków, dzięki którym treści w internecie stają się wirusowe. Jest to 6 cech, które zawierają szybko rozprzestrzeniające się artykuły, reklamy i innego rodzaju treści marketingowe. Co powinna zatem posiadać wirusowa treść marketingowa?
2 Waluta społeczna
Ludzie troszczą się o to, jak postrzegają ich inni, chcą być uważani za mądrych i na czasie. Powinieneś to im zapewnić.
3 Powszechność treści
Im bardziej coś jest powszechne lub popularne w danym momencie, tym szybciej ludzie się tym podzielą w mediach społecznościowych.
4 Opowiadanie historii
Ludzie
to naturalni „opowiadacze”, dlatego jeśli historia zawarta w Twoim
artykule czy spocie reklamowym jest interesująca, to z chęcią się nią
podzielą, podając ją dalej w mediach społecznościowych.
5 Wartość praktyczna
Teksty poradnikowe zawsze będą na czasie. Dziś ludzie nie pytają innych, jak coś zrobić, tylko wyszukują informacji w sieci. Dlatego dobrze napisany poradnik może stać się tzw. evergreenem, czyli treścią, która jest popularna przez długi czas. Pamiętaj, że ludzie udostępniają treści przydatne, takie, które mogą wykorzystać. Zerknij na poniższy, całkiem nowy przykład artykułu, który rozchodził się naprawdę wiralowo:
Źródło: https://www.fly4free.pl
6 Wyzwalacze
Twórz informacje, filmy, spoty, które łatwo zapadają w pamięć.
7 Emocje
Manipulowanie ludzkimi emocjami to przydatna umiejętność często wykorzystywana w reklamie. Użytkownicy podczas wykonywania zakupów w dużym stopniu kierują się właśnie nimi. Dlatego, jeśli chcesz wywołać odpowiedni efekt, wyzwalaj w ludziach emocje.
8 3 kroki do wiralowej treści
Powiedzieliśmy już o tym, co powinna posiadać treść wirusowa. Warto byłoby w tym momencie podać przykład. Jednym z najlepszych jest bożonarodzeniowa reklama Allegro (2016), która szybko została zauważona w mediach na całym świecie. Uroczy dziadek uczący się języka angielskiego, aby poznać swoją wnuczkę, która wraz z rodzicami mieszka za granicą, podbił serca wielu ludzi. Dlaczego? Otóż posiadał większość z powyższych cech. Treść zawarta w spocie jest powszechna – wielu Polaków znajduje się na emigracji i taka sytuacja jak najbardziej może dotyczyć tysięcy naszych rodaków. Spot opowiada świetną historię, która w dodatku jest emocjonalna i zapada w pamięć. Może nie za wiele tu wiedzy praktycznej, ale po co znajdować miejsce jeszcze na nią, skoro reklama i tak zrobiła ogromną furorę na całym świecie.
1. Typy treści z większą liczbą udostępnień
Jakie posty mają więcej udostępnień niż pozostałe? Przede wszystkim te, które posiadają coś więcej niż sam blok zwartego tekstu. Najchętniej udostępniane są posty-wyliczanki, posty z infografikami, teksty poradnikowe (np poradnik wordpress), posty z nagłówkami – pytaniami (Dlaczego…? Co …? Czy …? itd.).
2. Dłuższe teksty udostępniane są częściej
Z badań wynika, że teksty powyżej 1000 słów udostępniane są chętniej niż te o niższej ich zawartości. Odwrotna zasada dotyczy filmików, najchętniej ludzie dzielą się tymi krótkimi, które trwają od 30 sekund do 1 minuty.
3. Dodawaj do artykułów zdjęcia i grafiki
Jak wspomnieliśmy w punkcie 1 – sam dobrze napisany tekst nie gwarantuje sukcesu w sieci. Tworzenie list i załączanie obrazków zawsze zwiększa prawdopodobieństwo masowego udostępniania artykułu w internecie.
4. Przyjmij perspektywę innych
Przed napisaniem tekstu pomyśl o emocjach innych, spróbuj wejść w czyjąś skórę. W ten sposób inne osoby będą łatwiej utożsamiać się z tym, co napisałeś, a osoba, która utożsamia się z treścią, łatwiej się nią podzieli.
5. Kreatywny nagłówek
Często sam nagłówek (tytuł artykułu) determinuje to, czy ktoś Twój artykuł w ogóle przeczyta. Stąd się biorą tzw. klikbajty. Zaciekaw użytkowników nagłówkiem, a klikalność z pewnością się zwiększy.
Na koniec pamiętaj, że nie ma przypadku w tym, że treść staje się wirusowa. Chcesz zwiększyć klikalność i udostępnienia swojego wpisu? Upewnij się zatem, czy Twoja treść posiada chociaż jedną cechę zauważoną przez Jonaha Bergera i twórz według powyższych zasad.
Polecane dla Ciebie
User Experience: rola microcopy w E-commerce
Czy zamiana jednego słowa w interfejsie sklepu może zwiększyć konwersję o 45%? Tak! W jednym ze sklepów internetowych, wbrew przewidywaniom […]
Zlecenia dla freelancerów – gdzie szukać i czy warto zostać freelancerem?
Niezależnie od motywów, a może być ich przecież wiele, sporo osób decyduje się, by pracować jako freelancer. Czy freelancing jest dla […]
Jak mieć maila z własną końcówką?
Wysyłasz maila z ofertą do klienta, a jednak odbiorca zamiast skupić się na Twojej propozycji, zwraca uwagę na adres nadawcy, Adresy z ogólnodostępnych domen, takich jak @gmail.com, mogą wywoływać wątpliwości.
Szukasz dalej?