Tekst dobrze sformatowany wygląda lepiej, zatrzymując czytającego na dłużej. Czy wiesz, że publikując treści w WordPressie możesz edytować wpisy tak, by stały się jeszcze bardziej przyjazne dla czytającego, a dodatkowo wspierały jeszcze działania SEO?
Nie ulega wątpliwości, że monotonny, jednostajny tekst, bardzo trudno się czyta. Brak podkreśleń, wytłuszczeń, nagłówków i podziału na akapity powoduje, że czytelnik zwyczajnie nie ma ochoty przedzierać się przez „toporną”, „niezgrabną bryłę” i w takiej sytuacji często rezygnując z czytania.
1 Edytor wpisów w WordPressie
Jednym z elementów podstawowej wersji WordPressa jest edytor wpisów. Możemy korzystać z niego w 2 trybach – wizualnym i HTML. Jeśli nie jesteś biegły w HTML-u, wersja wizualna z powodzeniem Ci wystarczy. Tryb wizualny często określany jest jako WYSIWYG (What You See Is What You Get). Jest to angielski skrót, który w dosłowny tłumaczeniu oznacza „dostajesz to, co widzisz”. Oznacza to, że edytując tekst w edytorze wizualnym będzie on wyglądał dokładnie tak samo, kiedy opublikujesz go na blogu.
Edytor wizualny nie jest nadmiernie rozbudowany, co umożliwia skupienie się na treści. Z drugiej strony zawiera wszelkie niezbędne funkcje, umożliwiające tworzenie przyjaznych odbiorcom i robotom Google wpisów.
2 Narzędzia trybu wizualnego
W edytorze wizualnym znajduje się obecnie aż kilkadziesiąt różnych funkcji.
Poniżej omówimy te, które naszym zdaniem są najważniejsze i najbardziej użyteczne:
- Pogrubienie tekstu. Pogrubienie tekstu zwraca uwagę czytelnika na najbardziej istotne w tekście określenia, terminy czy definicje. Bardzo często tę funkcję wykorzystuje się również do podkreślania słów kluczowych.
- Lista numerowana/nienumerowana. Dzięki listom tekst staje się bardziej przejrzysty i przyjazny dla czytelnika. Poszczególne listy możesz ze sobą łączyć, tworząc np. listę numerowaną, a wewnątrz jednego z punktów listę nienumerowaną.
- Cytat. Podobnie jak wspomniane wyżej listy, oznaczony cytat urozmaica tekst, czyniąc go przejrzystym. W zależności od stosowanego motywu cytat może być oznaczany innym kolorem czcionki oraz ozdabiany pionową linią, znakiem cudzysłowu lub innym symbolem.
- Hiperłącze. Po zaznaczeniu fragmentu teksty można dodać do niego hiperłącze. Może to być link prowadzący do którejś z podstron lub adres URL do zupełnie innej witryny. Jeżeli hiperłącze ma prowadzić poza stronę warto zaznaczyć opcję „Otwórz odnośnik w nowym oknie/nowej karcie”.
- Znacznik Czytaj dalej. Znacznik Czytaj dalej idealnie sprawdzi się w przypadku wpisów blogowych. Dzięki niemu oddzielisz wstęp wpisu od jego dalszej części. Tym samym na stronie z wpisami oraz w listach wpisów (np. w archiwum) pojawi się jedynie pierwsza część tekstu (znajdująca się przed znacznikiem). Pozostała będzie dostępna po kliknięciu odnośnika Czytaj dalej.
- Przycisk cofania ostatniej operacji. Przyda się zwłaszcza wtedy, gdy przez pomyłkę usuniesz sporą część treści.
- Pisanie bez rozpraszania. Ta funkcja będzie idealna dla osób, które potrzebują maksymalnego skupienia i chcą wyeliminować wszelkie „rozpraszacze”. Po naciśnięciu ikony znikną paski boczne – zarówno ciemny pasek menu z lewej strony, jak i pasek dodatkowych opcji z prawej.
3 Dodatkowe korzyści
Korzystając z edytora wizualnego będziesz mógł także:
- używać kursywy, podkreślić i przekreślić tekst,
- dodać do treści grafikę, film lub zdjęcie,
- wyśrodkować tekst, wyrównać go do prawej lub lewej strony,
- wstawić tagi,
- sprawdzić pisownię,
- włączyć tryb pełnoekranowy,
- zmienić kolor tekstu,
- wkleić tekst z Worda lub innego edytora treści z zachowaniem ustawionego tam formatowania tekstu,
- usunąć formatowanie na zaznaczonym tekście,
- wstawić znaki specjalne, np. greckie litery,
- zwiększyć lub zmniejszyć wcięcie tekstu,
- skorzystać z pomocy dotyczącej formatowania tekstu.
4 Optymalizacja tekstów zgodnie z zasadami SEO
Poza wskazanymi wyżej funkcjami, edytor wizualny umożliwia także ustawianie stylów tekstu. Ich elementem mogą być nagłówki, określane literą h (h1-h6).
Nagłówek oznacza dla robotów Google istotniejszą niż cała reszta artykułu treść. Wskazuje także na to, co znajduje się w treści poszczególnych akapitów.
Tworząc nagłówki, warto więc umieścić w nich słowa kluczowe.
Zgodnie z zasadami optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek, nagłówek 1 (czyli znacznik h1) powinno się stosować tylko jeden raz w obrębie jednej podstrony.
Co ważne: WordPress w większości szablonów nadaje status h1 tytułowi artykułu. Jeśli więc w treści użyjesz go ponownie, nagłówek h1 wystąpi w tekście dwukrotnie.
Wiesz już jak tworzyć dobre wpisy, jak publikować i edytować, a czy masz gdzie? Nie trać czasu i załóż swojego bloga. Pomożemy Ci z hostingiem i domeną. Śledź nasze wpisy, bo nie zabraknie w nich interesujących informacji.
Polecane dla Ciebie
Strona internetowa dla firmy – co powinna zawierać? 9 elementów!
Użytkownik potrzebuje zaledwie pół sekundy, żeby wyrobić sobie opinię o Twoim przedsiębiorstwie na podstawie designu witryny. Wygląd strony internetowej dla firmy jest jednym z najważniejszych kryteriów wpływających na konwersję. Co jeszcze?
Jaki kreator strony wybrać w 2024 roku? 4 najlepsze propozycje
Czy wiesz, że 75% wiarygodności witryn uzależniamy od designu? W konsekwencji wybór właściwego kreatora stron, biorąc pod uwagę odpowiednie kryteria selekcji, powinien być jednym z pierwszych kroków w Twojej biznesowej przygodzie.
Narzędzia dla programistów Chrome, czyli o klawiszu F12 – cz. 2
O Developer Tools, które są dostępne w przeglądarce Chrome (w innych przeglądarkach także możemy je znaleźć) można przeczytać w pierwszej części naszego artykułu […]
Szukasz dalej?