Spam w komentarzach to bardzo uciążliwa sprawa. Nie wygląda profesjonalnie, a dodatkowo może narażać twoich użytkowników na niebezpieczeństwo. Jest jednak kilka sposobów, jak można się go pozbyć lub mocno ograniczyć.
Spam atakuje nas ze wszystkich stron. W skrzynce mailowej, Facebooku czy YouTube. Celem spamerów może stać się także Twoja strona WordPress. Artur opisał już dokładnie jak zabezpieczyć formularz przed spamem. Tym razem zajmę się spamem w komentarzach. W przypadku większych i popularnych stron może on stać się to naprawdę sporym problemem. Przede wszystkim może narażać użytkowników na straty materialne czy ataki hakerskie. Dodatkowo komentarze w języku angielskim na polskojęzycznej stronie rzucają się w oczy i z pewnością nie wpływają pozytywnie na wizerunek strony lub sklepu. Mogą także powodować spore straty. Kto kupiłby produkt ze sklepu, który ma pełno spamowych komentarzy pod swoimi artykułami na blogu?
Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych sposobów, by pozbyć się spamu. W tym artykule przedstawię sprawdzone sposoby na spam w komentarzach na WordPressie.
Moderacja komentarzy w WordPress
Włączenie moderacji komentarzy jest najlepszym i najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem na spam w komentarzach. I w zasadzie po tym zdaniu mógłbym postawić kropkę i zakończyć ten artykuł. Włączenie moderacji i ręczne sprawdzanie komentarzy jest najpewniejszym rozwiązaniem. Każdy z komentarzy musi być przez Ciebie (lub osobę zajmująca się Twoją stroną) zatwierdzony. Jedynym sposobem oszukania tego systemu jest czynnik ludzki i błędne zaakceptowanie komentarza.
Jak włączyć moderację komentarzy w WordPress?
Aby włączyć moderację, przejdź do Ustawienia > Dyskusja i w sekcji Nim komentarz pojawi się na blogu zaznacz opcję Komentarze muszą zostać zatwierdzone ręcznie.
Usprawnienie moderacji
Jeśli prowadzisz mniej popularnego bloga lub małą stronę internetową, i masz małą ilość komentarzy, ręczna moderacja komentarzy będzie w zupełności wystarczająca. Dostaniesz powiadomienie mailowe o każdym nowym komentarzu do moderacji. Zupełnie inaczej będzie jednak w sytuacji, w której otrzymujesz kilkanaście lub kilkadziesiąt komentarzy. Na ich obsługę konieczne będzie poświęcenie ogromnej ilości czasu. WordPress ma jednak kilka użytecznych funkcjonalności, które mogą go znacznie ograniczyć. Dużą część pracy może zrobić za Ciebie automat. Wystarczy odpowiednio skonfigurować poszczególne opcje.
Półautomatyczna moderacja komentarzy w WordPress
Dobrym rozwiązaniem jest „półautomatyczna” moderacja komentarzy. Wystarczy, że raz zaakceptujesz komentarz danego użytkownika, aby każdy kolejny komentarz był automatycznie akceptowany. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie dobrze, kiedy na Twoim blogu zbudujesz niewielką, ale zaangażowaną społeczność. Szanse na to, że spamer napisze najpierw rzeczowy komentarz, a dopiero później będzie spamować, są naprawdę minimalne.
Aby ustawić taki tryb moderacji, wystarczy przejść do Ustawienia > Dyskusja i w sekcji Nim komentarz pojawi się na blogu zaznaczyć opcję Inny komentarz tego samego autora musi zostać wcześniej zatwierdzony.
Liczba dozwolonych linków na post
Najpopularniejszym i jednocześnie najgroźniejszym elementem spamu w komentarzach są linki. Zmniejszając liczbę dozwolonych linków w komentarzach, możesz „odfiltrować’ sporą część spamu. WordPress umożliwia ustalenie limitu odnośników. Jeśli ustawisz go na 0, każdy komentarz zawierający link, trafi z automatu do moderacji. Jeśli nie jest to spam, możesz go po prostu zaakceptować ręcznie.
Opcję tę znajdziesz w ustawieniach dyskusji: Ustawienia > Dyskusja > Moderacja komentarzy.
Moderacja i czarna lista komentarzy
WordPress posiada także bardzo użyteczne filtry do komentarzy, czyli Moderację komentarzy oraz Czarną listę komentarzy. Są to listy, do których możesz podać słowa lub frazy powiązane ze spamem. Jeżeli komentarz będzie zawierał którekolwiek z tych słów w swojej treści, nazwie użytkownika, jego adresie URL czy e-mailu lub adresie IP, zostanie on automatycznie przeniesiony do moderacji (jeśli jest na liście Moderacja komentarzy) lub trafi od razu do spamu (Czarna lista komentarzy). Przy uzupełnianiu listy pamiętaj, że sprawdzane są również fragmenty słów, tak więc słowo “WordPress” spełnia warunki kryterium “press”.
Obie listy znajdziesz w sekcji Ustawienia > Dyskusja.
Rozbudowane i regularnie aktualizowane listy powinny ograniczyć lwią część niechcianych komentarzy. W połączeniu z ograniczeniem linków na post może stać się skutecznym rozwiązaniem, które nie będzie zajmowało tak wiele czasu jak ręczna moderacja każdego komentarza.
Co poza moderacją?
Czy istnieje jeszcze jakiś sposób na spam w komentarzach? Jeśli nie chcesz poświęcać czasu na moderację komentarzy, ani ustawianie dodatkowych list, możesz wykorzystać zewnętrzne rozwiązania w postaci wtyczek.
Wtyczka antyspamowa
Absolutnym liderem jeśli chodzi o wtyczki antyspamowe do WordPressa jest Akismet. Wtyczka ta działa jak filtr dla wszystkich pojawiających się komentarzy na Twojej stronie. Kiedy ktoś napisze komentarz, Akismet automatycznie sprawdza czy jest to spam. Jest prosta w obsłudze i bardzo skuteczna, dzięki czemu stała się tak popularna (ponad 5 milionów pobrań z repozytorium WordPressa). Warto jednak pamiętać, że jest ona darmowa tylko na użytek osobisty lub niewielkiego bloga. Wszystkie działania komercyjne wymagają skorzystania z wersji płatnej. W każdym przypadku musisz uzyskać klucz API.
Zmiana systemu komentarzy
Bardzo popularnym sposobem na pozbycie się spamu w komentarzach WordPress jest po prostu zmiana systemu komentarzy. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę, aby zamienić domyślny system na zewnętrzne rozwiązanie. Zazwyczaj opierają się one na wymuszeniu zalogowania użytkownika przed wysłaniem komentarza.
Najczęściej stosowaną tego typu wtyczką jest Disqus. Wymusza ona posiadanie i zalogowanie się na konto Disqus, Facebook, Google lub Twittera. Dzięki temu takie osoby są „uwierzytelniane” i dopiero wtedy mogą komentować Twoje posty. O ile rzeczywiście pomaga w pozbyciu się spamu w komentarzach, tak posiada kilka sporych wad. Przede wszystkim… potrafi sama wyświetlić użytkownikom reklamy. Do tego może spowalniać stronę, a część osób narzeka na niezbyt wygodne zarządzanie komentarzami.
Na szczęście są alternatywy. Coraz większą popularność zyskuje wpDiscuz, która wydaje się najlepszym rozwiązaniem na zmianę systemu komentarzy. Wtyczka jest prosta, lekka i można w łatwy sposób dostosować jej wygląd do własnych potrzeb.
Myślę, że disquz nie jest profesjonalnym wyborem na stronę – o wiele łatwiej jest stworzyć własną, dostosowaną, łatwą templatkę komentarzy w WP
Choć początkowo ilość komentarzy cieszy początkującego użytkownika, tak po przejrzeniu wiadomości radość znika. Z doświadczenia, popieram zaproponował przez Autora ręczną moderację komentarzy. Pozwala „nie przegapić ciekawej reklamy” ale przede wszystkim uczy systematyczności :).
Wielkie dzięki za te podpowiedzi. Miałem problem ze spamem w komentarzach, a widzę poprawę dzięki tym sugestiom. Dzięki wielkie 🙂
Akismet od wielu lat działa świetnie, nigdy nie miałem z nim żadnych problemów ze złą agregacją komentarzy lub nieskutecznością.
Najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie własnej wtyczki albo całkowicie zablokowanie ich. Same komentarze ze spamem nie są tak denerwujące jak pod linkowanie ich przez osoby dodające. To już może być poważny problem do pozycji Google.
A czy ktoś się spotkał ze statystykami komentarzy spamu, chodzi o liczy np dziennie 50, 200 lub 500? Przy jakiej wartości ocenić że wtyczka jest za słaba lub mamy zawirusowanego WordPressa?