Chyba żaden sklep internetowy nie może się obejść bez szybkich płatności online. Dla klientów to wygoda i poczucie bezpieczeństwa, dla sprzedawców pewność, że środki szybko i bezpiecznie dotrą na rachunek e‑sklepu. W Polsce dostępnych jest wielu operatorów płatności i trudno czasami wybrać tego jednego, który ma nas obsługiwać. Dlatego zanim podejmiemy decyzję, warto przyjrzeć się ofercie każdego z nich. Którą bramkę płatności wybrać? Porównujemy je dla Ciebie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto wprowadzić szybkie płatności?
- Którą bramkę płatności wybrać?
- Ile czasu należy czekać, żeby aktywować konto?
- Jakie są poszczególne prowizje i opłaty w bramkach płatności?
Dlaczego warto wprowadzić szybkie płatności w e‑sklepie?
Na to pytanie pomogą odpowiedzieć dane z raportu „E‑commerce w Polsce 2019”, w którym znajdziemy analizę zachowań polskich konsumentów. Wynika z niego, że dla 56% ankietowanych bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na motywację do zakupów online jest dostępność do różnych form płatności. 66% uważa, że właśnie: „szybki przelew przez serwis płatności” to najbardziej motywujący czynnik do robienia zakupów. W raporcie tym można znaleźć jeszcze więcej ciekawych informacji na temat szybkich płatności i indywidualnych preferencji Polaków.
Klienci oczekują bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo także pojawia się jako jeden z czynników, które mają wpływ na wybór szybkich płatności przez e‑klientów. Dla wielu nadal zapłata przy odbiorze wydaje się najpewniejszą opcją, jednak porównując raport z 2019 roku, z raportem z 2017 widać, że zaufanie do płatności online wzrasta. Czynnikiem, który ma na to wpływ są między innym szyfrowane połączenia SSL systemu 3D-Secure czy też certyfikat PCI DSS, lub certyfikat SSL.
Szybkie płatności to wygoda i oszczędność czasu
Dla wielu klientów, którzy kupują w internecie ważny jest czas. Systemy płatności internetowych mają zdecydowany wpływ na szybkość przeprowadzania transakcji online. Pieniądze mogą pojawić się na subkoncie sprzedawcy już po kilku sekundach, a na rachunku sklepu nawet po kilku godzinach. Wszystko zależne jest od operatora i podpisanych umów.
Z punktu widzenia klienta istnieje pewne przekonanie, że szybka płatność oznacza, że pieniądze od razu lądują na rachunku sprzedawcy i ma on obowiązek natychmiastowej wysyłki towaru. Jest to błędny przeświadczenie, ale z drugiej strony, sprzedający wie przecież, że za towar już zapłacono, więc teraz to on musi wywiązać się ze swojej części umowy kupna‑sprzedaży.
Jakiego operatora płatności wybrać?
Na to pytanie trudno znaleźć odpowiedź. Na rynku działa kilka firm, które specjalizują się w obsłudze transakcji online. Różnią się one od siebie między innymi wysokością prowizji, jaką musimy zapłacić za transakcję, kosztem aktywacji usługi, ilością obsługiwanych form płatności, a także tym, jak szybko środki pojawiają się na rachunku odbiorcy.
Jeśli sprzedajemy produkty drogie, to warto szukać rozwiązania, które oferuje także zakupy ratalne. Dzięki temu w jednym panelu będziemy mogli zarządzać wszystkimi transakcjami. Specjaliści e‑commerce uważają, że najważniejsza dla e‑biznesu powinna być możliwość łatwego dostępu do zgromadzonych środków, bo tylko wtedy możemy czuć się bezpiecznie w otoczeniu biznesowym.
Tutaj jeszcze dochodzi jedna sprawa, o której bardzo dobrze jest pamiętać. Chodzi o łatwą integrację systemu płatności ze stroną naszego sklepu internetowego. Te najbardziej powszechne posiadają ogromną ilość wtyczek lub modułów, które umożliwiają łatwe i bezpieczne rozpoczęcie płatności w sklepie internetowym. Można je zintegrować między innymi z WooCommerce, Magento, PrestaShop, IAI, Shoperem i innymi. Warto podczas wyboru brać pod uwagę także ten czynnik.
Jeśli chodzi o popularność bramek do płacenia online, to na polskim rynku warto zwrócić uwagę na następujące systemy: Przelewy24, PayU, TPay, Dotpay. Dlaczego właśnie tych operatorów najchętniej bierzemy pod uwagę? Ponieważ każdy z nich spełnia obowiązujące normy bezpieczeństwa i posiada odpowiednie certyfikaty. Dodatkowo są oni dobrze opiniowani przez KNF i oferują wiele możliwości poza tradycyjnymi e‑przelewami i kartami płatniczymi. Poniżej znajduje się tabela zawierająca porównanie każdego z nich.
Kto może założyć konto?
Niestety każdy operator z wyjątkiem Dotpay wymaga od nas prowadzenia minimum jednoosobowej działalności gospodarczej. Wspomniana bramka umożliwia podpisanie umowy z operatorem osobom, które nie mają własnej firmy. To dobre rozwiązanie dla tych, którzy sprzedają na małą skalę w internecie własne rękodzieło czy też inne produkty.
Ile czasu trzeba czekać na aktywację płatności?
W każdym przypadku rejestracja może chwilę trwać, ale czasami wymagane jest od nas odesłanie papierowej umowy, np. w przypadku uruchomienia płatności kartami kredytowymi. W Przelewy24 i PayU musimy wgrać do panelu dokumenty firmowe, ich weryfikacja może potrwać 1-2 dni.
W przypadku Fondy rejestracja i aktywacja płatności nie trwa więcej
niż 1 dzień roboczy. Wraz z rejestracją użytkownik dostaje dostęp do panelu analitycznego,
w którym może śledzić swój biznes w czasie rzeczywistym.
Prowizje i opłaty
Wszystkie główne opłaty oraz prowizje zawarte są w tabelce porównującej operatorów. Jednakże są to opłaty cennikowe. Każdy z operatorów podkreśla, że można je negocjować. Wszytko zależne będzie m.in. od obrotu i ilości transakcji, dlatego warto podjąć próbę negocjacji. Czasem nawet niewielkie różnice w pojedynczej opłacie dadzą spore oszczędności, gdy zsumujemy wszystkie transakcje. Oczywiście ostateczna decyzja, jaką platformę wybrać, zawsze będzie należała do sprzedającego, jednakże warto wcześniej przeanalizować różne opcje. Nie zawsze cena będzie grała główną rolę.
Którą bramkę płatności wybrać? Porównujemy opłaty
Zebraliśmy dla Ciebie informacje o opłatach popularnych operatorów do sklepów w formie poniższej tabeli.
PayU | Przelewy 24 | Dotpay | Tpay | Fondy | |
opłata rejestracyjna/aktywacyjna | 199 PLN (czasami pojawiają się promocje) | 1,50 (przelew weryfikujący) | 10 PLN | 10 PLN | brak |
oplata za wypłatę środków | 0 PLN | 0 PLN dla pierwszej wypłaty w danym dniu, każda kolejna wynosi 2,00 PLN | 0 PLN | 0 PLN | 0 PLN |
ilość darmowych wypłat w miesiącu | bez ograniczeń | bez ograniczeń (przy założeniu, że robimy 1 dziennie) | bez ograniczeń | 4 (każda kolejna kosztuje 2,00 PLN) | bez ograniczeń |
opłata chargeback | 0 PLN | 0 PLN, o ile sami robimy zwrot | 100 PLN z opcją negcjacji | 0 PLN | 0 PLN |
opłata za zwrot środków na konto kupującego | 0 PLN + koszt prowizji | 0 PLN + koszt prowizji | 0 PLN | 0,90 PLN | 0 PLN |
prowizja za e-transfer | 2,3% | 1,9% | 1,9% | indywidualne ustalenie | 1.4% + 0.90 PLN |
prowizja za płatność kartą | 2,3% + opłata stała 0,30 PLN | 1,9% | 1,9% | indywidualne ustalenie | 1,8%+0.50 PLN |
rodzaj obsługiwanych kart | Visa, MasterCard | Visa, MastreCard, JCB | Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Mobile, JCB, Maestro, Diner’s Club | Elavonm, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Diner’s | VISA (International), MasterCard (International), Maestro (International), Apple Pay, Google Pay, Carte Bancaire, JCB, Discover, Airplus, Giropay, (E)Maestro, Visa Electron, Carte Bleue, Visa Debit, China Unionpay, Alipay, Visa Cpc, Debit Mastercard, Carte Bancaire |
Dane zebrane z ofert operatorów płatności, aktualne na dzień 27.09.2019
Ja wybrałem PayU. Mimo wszytko jest to najlepiej rozpoznawalna marka i ma najlepsze zaufanie wśród kupujących.
Chętnie zobaczyłbym jeszcze w tabelce porównanie z PayLane https://paylane.pl/ chyba, że z jakiegoś powodu został on odrzucony w porównaniu. Jeżeli tak to z jakiego?
Dzięki za sugestie, być może wkrótce rozbudujemy materiał o kolejnych operatorów.
Bardzo przydatna funkcjonalność Dotpaya – możliwość wygenerowania ręcznej płatności do klienta – w kilku walutach.
w tabelce na koniec brakuje istotnych wierszy jak właśnie możliwość płatności w ratach, czy wszystkie pozostałe opcje płatności (a różni się to między operatorami) albo chociaż ich ilość
Dzięki za podzielenie się uwagami, widać, że wpis wzbudził spore zainteresowanie, prawdopodobnie go wkrótce zaktualizujemy.
Witam, Proszę o weryfikację zamieszczonej treści: Dzięki temu w jednym panelu będziemy mogli zarządzać wszystkimi transakcjami. Specjaliści e‑commerce uważają, że najważniejsza dla e‑biznesu powinna być jednak możliwość łatwego
odstępu
do zgromadzonych środków, bo tylko wtedy możemy czuć się bezpiecznie w otoczeniu biznesowym.
Dzięki za wyłapanie! Faktycznie, omyłka pisarska 🙂
Wszytko
zależne będzie m.in. od obrotu i ilości transakcji, dlatego warto podjąć próbę negocjacji.
Zabrakło CashBill, dobra opinia KNF, najniższe stawki prowizyjne na rynku. Do tego możliwość integracji niemal z każdą platformą sprzedażową.
Dzięki, być może rozszerzymy wkrótce katalog!
Bardzo profesjonalny i rzeczowy artykuł. Podoba mi się zwłaszcza opcja z Dotpay, napisanie, że nie wymaga działalności gospodarczej. Może kiedyś się skuszę, czyli pewnie nieprędko. Ale daliście mi a zwłaszcza autor tekstu do myślenia. Dziękuję bardzo.
Bardzo ciekawy artykuł, szczególnie przy wyborze lokali usługowych na terenie Łodzi.
Prowizję procentową za e transfer widzę, a minimalna gdzie jest?
Ciekawe, że wszystkie porównania są w 99% o tych samych dostawcach a o https://www.cashbill.pl/ czy BlueMedia czy innych to już nie wstawia się porównań.
Ja podzielę się uwagą, że na start w TPay otrzymałem 99 darmowych wypłat w miesiącu (wcześniejszy kontakt przed rejestracją). Prowizję tam też łatwo wynegocjować tam na ok. 1%, Przelewy24 proponują więcej możliwości dopiero po negocjacjach. Warto więc rozmawiać z bramkami płatności przed podpisaniem umowy.
tpay przy płatności kartą wymusza podpisanie dodatkowej umowy z operatorem envelo. To dodatkowe czynności które trzeba wykonać i poświęcić na nie czas.
nie envelo, tylko elavon, przepraszam. Ale na plus zasługuje dodatkowa aplikacja fastpass od tpay, gdzie nie posiadając terminala możemy przyjmować fizycznie kody blik.
z całym szacunkiem ale bramka imoje rozwala system wszystkich trzech propozycji w Waszym zestawieniu, prowizje są dużo niższe, na przestrzeni ostatnich 8 lat korzystałem z wszystkich bramek, które zostały tutaj opisane i stwierdzam, że imoje jest najbardziej opłacalne i przy okazji posiada Twisto czyli forme platnosci, ktora pozwala klientom oplacic zamowienie do 21 dni, a na konto sprzedawcy srodki trafiaja od razu. warto dodac, ze klient nie jest weryfikowane w biku ani zadnych instytucjach finansowych. za oszacowanie ryzyka odpowiada autorski algorytm. Wzrost konwersji na przestrzeni ostatniego roku jest imponujący, nawet nie sadzilem ze klienci potrafiaja korzystac z takiej formy przy platnosciach rzedu 150-200zł, a jednak 🙂
Ciekaw jestem czy coś się zmieniło i powstały jakieś nowe opcje bramek? My używamy PayU, działa stabilnie, mają spoko dokumentację do API, ale chciałoby się zmiejszyć trochę prowizje zwłacza za operacje w EURO.
Na rynku dostępnych jest dziś wiele systemów płatności, mniej lub bardziej popularnych. Ze swojej strony mogę polecić system Paybynet. Jest wygodny w użyciu, a klienci docenią przede wszystkim bezpieczeństwo – w płatności nie bierze udziału strona trzecia, nie musimy się więc martwić o zagadnienia związane z RODO. Nie bez znaczenia jest też szybkość realizacji płatności – pieniądze są u nas na koncie już po kilku minutach, nie trzeba czekać na sesje w bankach.
Czy planujecie aktualizację wpisu na rok 2020? Jest sporo innych operatorów, których z chęcią bym zobaczył w takim zestawieniu.
Dzięki Greg za ten komentarz. Chętnie zaktualizujemy wpis – dobry pomysł 🙂
Warto byłoby także wspomnieć o Bliku, jego funkcjach i opłatach u różnych operatorów/banków
Tu jest ciekawy i aktualny ranking: https://convertis.pl/ranking/ranking-operatorow-platnosci/ Pojawił się nowy gracz – Zen z bardzo konkurencyjną prowizją. Warto mieć ich na oku.
A co z Google pay, Apple Pay itd… Warto wspomnieć o tych metodach płatności, o bezpieczeństwie i sposobie użycia
Ciekawy artykuł. Ja mogę tylko dodać że osobiscie korzystam z zen i działa bez zarzutu 🙂
Tpay bez konkurencji, a w dodatku w bezpośredniej integracji z cyber_folks. Można prosto i szybko zrealizować onboarding