Zakładając sklep internetowy, zmierzysz się z różnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest wybór metod płatności, jakie udostępnisz klientom. Ich wybór to decyzja, która wymaga starannej analizy i dostosowania do potrzeb klientów oraz charakteru produktów lub usług, jakie oferujesz – i może mieć istotny wpływ na skuteczność działania Twojego biznesu e-commerce. Jakie są metody płatności w sklepie internetowym? Jakie będą odpowiednie dla Twojego e-commerce? Na co zwrócić uwagę wybierając je dla własnego sklepu? Sprawdźmy.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach, które podjęły decyzję o wejściu w świat e-commerce i poszukują informacji pomocnych przy wyborze odpowiednich metod płatności dla swojego sklepu;
  • właścicieli sklepów internetowych poszukujących nowych inspiracji i udogodnień w customer journey;
  • osobach, które kupują online i są zainteresowane poznaniem dostępnych metod płatności, aby dokonywać bardziej świadomych wyborów podczas zakupów w sieci.

Jakie są metody płatności w sklepie internetowym?

Kiedy dodajesz produkt do koszyka i finalizujesz transakcję w sklepie internetowym, zazwyczaj masz kilka opcji płatności do wyboru. To, że masz wybór, jest wygodne z perspektywy klienta, ponieważ pozwala dostosować płatność do preferencji i potrzeb. Jednak z perspektywy właściciela sklepu internetowego, zapewnienie różnorodności metod płatności jest już trudniejsze, a przecież to kluczowy aspekt tworzenia pozytywnego doświadczenia klienta. Jeśli nie jesteś przygotowany na integrację wielu metod płatności, ograniczając się do jednej lub dwóch, to może to wpływać negatywnie na proces sprzedaży. Jakie sposoby płatności możemy wyróżnić?

Jeśli zdecydujesz się założyć sklep internetowy na naszej platformie sklepowej _Stores, wszystkie wymienione poniżej metody płatności, będziesz mieć zapewnione w postaci integracji z operatorem płatności.

Tradycyjny przelew bankowy

Tradycyjny przelew bankowy to podstawowa stosowana metoda płatności, która umożliwia przekazywanie płatności w sposób elektroniczny bądź stacjonarny na wskazane konto odbiorcy. Jest to proces manualny, który zazwyczaj wymaga interakcji klienta z własnym bankiem lub placówką pocztową.

metody płatności - przelew tradycyjny

Jak to działa? Użytkownik dokonujący zakupu w sieci, wybierając ten model płatności w ścieżce zakupowej, zobowiązuje się wysłać wskazaną kwotę bezpośrednio na rachunek bankowy sklepu. Wówczas płatność odbywa się poza stroną, nie trzeba wprowadzać żadnych danych. Klient może zrealizować przelew na kilka sposobów. Może odwiedzić placówkę banku bądź poczty i wypełnić formularz przelewu lub skorzystać z usługi bankowości elektronicznej, gdzie wprowadza dane potrzebne do wykonania przelewu online.

Czas realizacji tradycyjnego przelewu bankowego zazwyczaj będzie dłuższy niż w przypadku pozostałych metod płatności. Czas potrzebny na zaksięgowanie środków na koncie sklepu internetowego zależy od banku uczestniczącego w transakcji, a także od rodzaju przelewu (krajowy czy międzynarodowy). Międzynarodowe przelewy bankowe zwykle zajmują więcej czasu ze względu na proces przetwarzania.

Płatność kartą płatniczą

Kolejna z metod popularna tak w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym to płatność przy pomocy karty płatniczej. Mówiąc o tej formie płatności, dedykujemy ją osobom, które posiadają karty kredytowe, debetowe, prepaid bądź wirtualne.

metody płatności - karta płatnicza

Jak to działa? Wybierając tę płatność w sklepie internetowym, opłata jest pobierana z karty użytkownika, z którą wcześniej autoryzował na stronie sklepu. Wymaga to podania kilku danych. Do aktywowanie tej metody potrzebne będą: kod CVV/CVC, data ważności, a także numer karty.

Płatność BLIK-iem

Kolejna z metod, płatność BLIK-iem, która zdominowała płatności elektroniczne. Według badania Tpay, była to ulubiona forma płatności w 2023 roku. [1] BLIK to system płatności mobilnych służący do dokonywania transakcji finansowych przez aplikację przy użyciu telefonu.

metody płatności - blik

Jak to działa? Wybierając tę płatność w sklepie internetowym, użytkownik musi posiadać aplikację mobilną zintegrowaną z kontem osobistym. Gdy dokonuje zakupów wybiera opcję „Kod Blik” w aplikacji. Otrzymany sześciocyfrowy kod wpisuje podczas płatności i potwierdza ją także w aplikacji na swoim urządzeniu mobilnym.

Płatność odroczona

Coraz popularniejszą wśród metod płatności, jest płatność odroczona. Umożliwia klientowi dokonanie zakupu, ale opłacenie go w późniejszym terminie, zwykle po określonym czasie. Płatność odroczona ma na celu zwiększenie elastyczności i komfortu klientów oraz zachęcenie ich do dokonywania zakupów, nawet jeśli nie mają dostępnych środków w momencie transakcji.

metody płatności - płatność odroczona

Jak to działa? W przypadku zakupów internetowych z możliwością płatności odroczonych, klient dokonuje zakupów, nie mając dostępnych środków finansowych. Podaje wymagane dane, a po uzupełnieniu obowiązkowych pól dostaje informację, że płatność została odroczona na określony wcześniej czas. Znasz to na przykład z Allegro, gdzie opłata za produkt może zostać przesunięta nawet do 60 dni.

Płatność za pobraniem

Ta forma płatności umożliwia klientom dokonanie zakupu online, bez dokonywania zapłaty z góry. W tym przypadku klient płaci dopiero w momencie dostarczenia produktów lub usług przez kuriera lub przy odbiorze przesyłki w punkcie odbioru. Ta metoda płatności jest szczególnie popularna w niektórych branżach i krajach, ponieważ daje klientom pewność, że zapłacą dopiero wtedy, gdy otrzymają to, za co zapłacili.

metody płatności - za pobraniem

Jak to działa? Klient przegląda produkty lub usługi na stronie internetowej sklepu, dodaje je do koszyka i przechodzi przez standardowy proces zamawiania, podając swoje dane kontaktowe i adres dostawy. Po złożeniu zamówienia, sklep internetowy przygotowuje produkty lub usługi i wysyła je do klienta. Klient otrzymuje potwierdzenie zamówienia i informacje o terminie dostawy. Kurier dostarcza zamówienie do klienta lub ten odbiera je osobiście w punkcie odbioru. W momencie dostarczenia, klient płaci za zamówienie.

Płatność portfelem elektronicznym

Coraz popularniejszą formą płatności staje się też wybór portfela elektronicznego. Umożliwia klientom dokonywanie transakcji handlowych i płatności za produkty lub usługi za pośrednictwem aplikacji lub serwisu internetowego, w którym przechowuje się środki pieniężne.

metody płatności - portfel elektroniczny

Jak to działa? Klient musi zarejestrować się w danym serwisie lub aplikacji do obsługi portfela elektronicznego. Po rejestracji może zasilać swój portfel, przekazując na niego środki z konta bankowego, karty kredytowej lub innych źródeł finansowych. W trakcie procesu zakupowego klient wybiera portfel elektroniczny jako metodę płatności i autoryzuje transakcję. Dane płatności są wtedy przesyłane z portfela elektronicznego do sklepu, a środki są przekazywane sprzedawcy.

Płatność cykliczna

Płatność cykliczna, znana również jako subskrypcja, to forma płatności w sklepie internetowym, która umożliwia klientom regularne opłacanie usługi lub produktu w określonych, stałych odstępach czasu, np. co miesiąc, co kwartał lub rocznie. Ta forma płatności jest często wykorzystywana przez sklepy internetowe, które oferują usługi na zasadzie subskrypcji, takie jak dostęp do platformy video, czy materiały szkoleniowe.

metody płatności - płatność cykliczna

Jak to działa? Klient dokonuje zakupu usługi lub produktu na zasadzie subskrypcji, wybierając w jakich odstępach czasu chce dokonywać płatności, na przykład co miesiąc, co kwartał lub co rok. Sklep internetowy pobiera opłatę automatycznie w ustalonych terminach.

Jaką metodę płatności preferują Polacy?

Wszystko brzmi dobrze, ale jaką metodę płatności uruchomić w swoim sklepie internetowym? Czy muszę korzystać z wszystkich? Nie zawsze konieczne jest udostępnianie wszystkich dostępnych metod płatności. Ostateczny wybór zależy od rodzaju sklepu, grupy docelowej – jej preferencji.

Jednak, w dobie tak ogromnej popularności zakupów internetowych, zapewnienie klientowi pozytywnego doświadczenia (customer experience) jest tym podejściem, które może skutecznie przekonywać go zakupów. Oferowanie różnych opcji płatności może zwiększyć elastyczność i wygodę dla klientów, ale jednocześnie przełożyć się na oczekiwaną konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? dla Ciebie.

Jaką metodę płatności najczęściej wybierają Polacy? O odpowiedź na to pytanie pokusił się operator płatności Tpay. Według danych z przygotowanego na zlecenie tej firmy raportu pt. „Jak Polacy lubią płacić online” wynika, że w 2023 najchętniej płacili w sklepie internetowym za pomocą BLIK-a. W drugiej kolejności za pośrednictwem szybkiego przelewu (pay-by-link). Na trzecim miejscu znalazła się płatność kartą.

Wykres - najpopularniejsze metody płatności online w 2023 r. wg raportu Tpay

Jeśli interesują Cię szczegóły, raport możesz pobrać bezpłatnie ze strony operatora Tpay.

Jako cyber_Folks jesteśmy partnerem raportu „Jak Polacy lubią płacić online. Rozważny konsument w niepewnych czasach”.


Jaką metodę płatności udostępnić w sklepie internetowym?

Pytanie brzmi zatem, jakie metody płatności udostępnić klientom w sklepie internetowym? Wybór odpowiednich metod to proces dynamiczny, który może wymagać dostosowywania w miarę rozwoju Twojego biznesu i zmieniających się preferencji klientów. Z jednej strony badania pokazują jednoznacznie nasze preferencje. Z drugiej zaś w ich udostępnieniu warto przyjrzeć się swojemu biznesowi, klientom i ich preferencjom.

Poznaj swoich klientów

  • Przeprowadź badania, aby zrozumieć, jakie metody płatności są popularne wśród Twojej grupy docelowej.
  • Zadaj klientom pytania lub przeprowadź ankietę w celu uzyskania bezpośrednich opinii na ten temat.
  • Analizuj dane dotyczące płatności klientów z okresu testowego lub poprzednich lat, jeśli już prowadzisz sklep internetowy.
  • Jeśli prowadzisz działalność międzynarodową, dostosuj ofertę płatności do preferencji i nawyków płatniczych klientów w różnych krajach lub regionach

Zrozum specyfikę branży

  • Przyjrzyj się rodzajom produktów lub usług, które oferujesz, oraz ich wartości. Niektóre metody płatności mogą być bardziej odpowiednie dla drogich produktów, podczas gdy inne sprawdzą się dla tych o niższej cenie.

Oszacuj koszty

  • Porównaj koszty obsługi różnych metod płatności, w tym opłaty za transakcje i opłaty miesięczne

Ostateczny wybór metod płatności powinien być elastyczny i dostosowywany do etapu rozwoju biznesu, uwzględniając zmieniające się w czasie preferencje klientów. Oferowanie różnych opcji płatności może poprawić customer experienceCustomer Experience (CX), znane także jako doświadczenie klienta, to suma wszystkich doświadczeń i wrażeń, które klient zdobywa podczas interakcji z Twoją marką. Obejmuje to każdy punkt kontaktu, od pierwszego zetknięcia z reklamą, przez proces zakupu, aż po obsługę posprzedażową i wsparcie. Jest to wszechstronny widok na relacje między klientem a firmą, który wykracza daleko poza sam produkt czy usługę. Dlaczego Customer Experience jest tak ważne? Znaczenie Customer Experience wynika z...Czym jest Customer experience? i wpływać na sukces sklepu internetowego. Obserwuj rynek, analizuj preferencje klientów. Jeśli poznasz swoją grupę docelową, zrozumiesz jakie metody są dla nich najwygodniejsze i czego oczekują od zakupów online. Dodatkowo, uwzględniając specyfikę branży oraz koszty związane z obsługą różnych opcji płatności wybierzesz, te które najlepiej odpowiadają Twojej działalności.

źródło:
[1] tpay.com

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014