Blog to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym. Blogują zarówno dziennikarze, jak i kucharze. Z tą platformą zaprzyjaźnieni od lat są influencerzy i marketerzy. Czas na Ciebie! Chcesz wejść do blogosfery? Zadbaj o właściwą domenę.

Blogosfera w 2020

Blogosfera już dawno straciła swoją ostrość. Jeszcze jakiś czas temu ten kanał komunikacji był traktowany jako osobisty głos szczerości i intymności. Dziś na niego patrzymy bardziej przez pryzmat hybrydy komunikacyjnej i narzędzia marketingowego. Blog z jednej strony łączy mainstream z marką, z drugiej zaś – jest standardem komunikacyjnym firmy. Powstało szereg odmian – dziś mówimy nie tylko o blogu, ale też vblogu, fotoblogu itd. Co je łączy? Chęć zasięgu i dotarcia do jak najliczniejszego audytorium.

Projekt blog

Rozpoczynasz działania z blogowaniem? Chcesz poszerzyć aktywność o ten kanał komunikacyjny? Przede wszystkim na wstępie powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki cel ma spełniać Twój blog? Czy jest to dodatkowe medium, obok strony internetowej, komunikacji z klientem czy może samodzielnie funkcjonujący kanał.

Na rynku dostępnych jest szereg platform oferujących gotową infrastrukturę do prowadzenia bloga. Czy jest to dobre rozwiązanie w kontekście budowania swojego wizerunku i wyróżnienia marki? Tak, ale z własną domeną, o czym za chwilę. Jeżeli masz już stronę – jednym z dostępnych rozwiązań jest budowa bloga na jej subdomenie. Subdomena to domena niższego rzędu, którą tworzymy w oparciu o główny zarejestrowany adres. Jeżeli jesteś abonentem danego adresu internetowego, w praktyce oznacza to, że możesz od głównego adresu stworzyć jej subdomenę. Dla przykładu – jeżeli prowadzisz studio fotografii i masz zarejestrowaną domenę www.twój-adres.photography, a teraz chciałbyś dzielić się niezwykłymi historiami z Twojej pracy – możesz zrobić to w formie bloga założonego na jej subdomenie. Wówczas adres brzmiałby: blog.photography. Rejestrując domenę, możesz jednocześnie pod jej szyldem stworzyć własnego bloga. Tutaj warto jednak zaznaczyć, że każda subdomena jest czymś nowym dla google. Oznacza to, że tworząc bloga na subdomenie, nie wspierasz swojej głównej strony. Google traktuje ją jako oddzielną domenę.

Platformy blogowe

Blogerzy korzystają także z dostępnych rozwiązań – platform blogowych. Tutaj jednak musisz pamiętać, że najpopularniejsze w większości bezpłatne serwisy w swojej ofercie nie przewidują prowadzenia bloga pod własną domeną. Adres bloga będzie wówczas zawierał domenę serwisu. To z kolei, nie wyróżni Twojej oferty na tle pozostałych. Jednak – w przypadku najpopularniejszych serwisów – WordPress i blogger.com – możesz za dodatkową opłatą podpiąć własną domenę. Własne rozszerzenie pozwoli zachować autonomie oraz wskazać tematykę serwisu. Zatem, jaka domena dla bloga?

Rejestrując adres internetowy bloga – pamiętaj, że im prościej tym lepiej. Nie obawiaj się, że zostaniesz posądzony o mało wyróżniającą się nazwę. Unikalność nie zawsze sprawdza się w przypadku nazwy adresu internetowego. Dlatego też nazwa powinna być zrozumiała dla Twojej grupy docelowej. Każda chwila zawahania przy wpisywaniu adresu w wyszukiwarkę, może zakończyć się fiaskiem dla Twojego bloga. Wybierz zatem taką, która definiuje to, co robisz i jest spójna z pozostałymi elementami strategii komunikacji.
Co więcej, już w nazwie adresu bloga możesz wzmocnić kierowany przekaz o rozszerzenie funkcjonalne.

Polecamy:

  • .blog
    Domena dedykowana blogom. Jednak warto zaznaczyć, że 65% dokonywanych rejestracji adresów, funkcjonuje jako unikalna strona internetowa. Popularność końcówki, sprawia, że z rozszerzeniem zarejestrowanych jest już ponad 200 000 adresów.
  • .photography
    Opowiadasz obrazem? Obserwujesz każdy ruch, każde spojrzenie, mimikę. Na Twoich oczach dzieje się historia. To co stanowi opowieść życia, uwieczniasz obrazem. Fotografia jest Twoją pasją i mógłbyś opowiadać o niej bez końca. Dla ciebie najważniejsze w zdjęciu są emocje, które starasz się pokazać. Domena .photography będzie strzałem w dziesiątkę dla opowiedzenia słowami, tego, z czym spotykasz się na co dzień.
  • .vet
    Podczas pracy w gabinecie weterynaryjnym spotykasz się z różnymi historiami i przypadłościami. Twoja pasja, która jest jednocześnie pracą – stanowi misję. Dobro zwierząt jest priorytetem, dlatego też praktycznymi wskazówkami możesz podzielić się w postaci bloga z dedykowaną domeną .vet.
  • .health
    Jesteś trenerem personalnym, a może dietetykiem. Wspólnym mianownikiem tych działań jest troska o formę i dobre samopoczucie. Zainspiruj klientów do działania. Udzielając praktycznych wskazówek żywieniowych, a może relacji na żywo – nie tylko podzielisz się pasją, ale także zachęcisz do aktywnego, zdrowego stylu życia.

Podsumowując, blog to narzędzie, które wykorzystasz do opowiedzenia swojej pasji. Podzielisz się szerzej pracą, inspiracjami, a także kulisami działalności. Wyróżnij się domeną! Publikując wpisy, już na etapie domeny – warto podkreślić obszar działalności. Jaka domena dla bloga? Zainspiruj się, korzystając z nowych domen. W domeny.pl znajdziesz rozszerzenia według branż, sprawdź, jakie pasuje do Ciebie.
Posiadasz bloga? Jaką domenę wykorzystałeś do swojego projektu?

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?