Wpisując w okno przeglądarki internetowej adres strony internetowej, możemy zauważyć, że z reguły składa się on z czterech lub trzech elementów. Co oznaczają poszczególne z nich?

Elementy adresu strony internetowej

Pierwszym, uniwersalnym elementem adresu strony internetowej jest „www”, czyli skrót od World Wide Web. Jest on każdorazowo dodawany do adresu witryny. Kolejna część składowa adresu to właściwa domena, czyli nazwa strony internetowej. Każda domena jest unikalna, przypisana do konkretnej strony internetowej, ale wraz z rozszerzeniem. W momencie, kiedy administrator czy właściciel strony internetowej, lub projektant, rejestruje domenę na cyberfolks.pl, musi podać jej nazwę i wybrać odpowiednie rozszerzenie, dostępne z podanej listy rozszerzeń. Tych może być wiele i wskazują one na zasięg i charakter danej nazwy.

Znaczenie końcówek domen w Polsce

Generalnie, z reguły strony należące do polskich podmiotów, mają końcówkę „.pl” wskazującą na ogólnopolski charakter danej strony czy serwisu internetowego. Bardzo często możemy spotkać się również z przykładami nazw regionalnych miast, miejscowości i regionów, czego przykładem są rozszerzenia „.waw.pl”, „.czest.pl”, „.bieszczady.pl”, „.mazury.pl”.

Końcówki narodowe dla innych państw wyglądają m.in. w następujący sposób:

  • .de – końcówka niemiecka,

  • .fr – końcówka francuska,

  • .at – końcówka austriacka,

  • .au – końcówka australijska,

  • .be – końcówka belgijska,

  • .bg – końcówka bułgarska,

  • .cz – końcówka czeska,

  • .es – końcówka hiszpańska,

  • .it – końcówka włoska,

  • .us – końcówka Stanów Zjednoczonych.

Pomiędzy końcówką narodową, a nazwą strony internetowej wykorzystywane są również domeny ponadnarodowe, globalne, np. w postaci:

  • .com – domeny komercyjne dla firm,

  • .org – rozszerzenia dla organizacji, stowarzyszeń czy instytucji,

  • .net – końcówka dla firm internetowych,

  • .gov – końcówka dla instytucji rządowych i politycznych,

  • .edu – rozszerzenie dla instytucji edukacyjnych.

Nie wiesz jak wybrać dobrą domenę dla swojego biznesu? Inspiracje znajdziesz w naszym kreatorze domen.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Szukasz dalej?