Znamienne jest twierdzenie, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to w rzeczywistości nie istnieje. Dziś jest ono jeszcze bardziej prawdziwe, niż kiedykolwiek wcześniej. Przekładając tą tezę na rzeczywistość biznesową należy powiedzieć, że firmy nieposiadające chociażby własnej wizytówki w sieci internetowej nie zainteresują swoją ofertą produktów lub usług szerokiej grupy klientów. Nowoczesna firma musi posiadać swoją stroną internetową. To wymóg współczesnego rynku, którego nijak nie można uniknąć, jeśli przedsiębiorca widzi swoją firmę w przyszłości jako przedsiębiorstwo prężnie rozwijające się i zdobywające coraz większy udział w rynku docelowym. Tworząc stronę internetową jedną z ważniejszych decyzji, jaką należy podjąć jest wymyślenie i zarezerwowanie domeny, czyli adresu strony www. Trzeba brać pod uwagę przy tym wiele kryteriów, zwłaszcza, że znaczenie domeny dla powodzenia e-biznesu jest ogromne.

Jak wybrać domenę?

Aby domena strony firmowej sprzyjała umacnianiu pozytywnego wizerunku firmy w świadomości docelowych odbiorców oraz ułatwiała prowadzenie procesów pozycjonowania, musi uwzględniać słowa kluczowe właściwe dla danej działalności. Ważne, aby przed wyborem domeny dla strony firmowej spisać listę słów kluczowych, pod jakimi chcielibyśmy, aby nasza strona www wyświetlała się na pierwszych miejscach rekordów wyszukiwań wyszukiwarki internetowej.

Jeśli prowadzimy portal wakacyjny, oferujący wyjazdy turystyczne, można spróbować zarejestrować domeny związane z wakacjami – np. wakacje.pl, urlop.pl, turystyka.pl, lato.pl i tym podobne. Niestety, większość takich prostych, jednoznacznych domen będzie najprawdopodobniej zajętych. Można więc rozszerzyć listę słów kluczowych o angielskie słowa odnoszące się do podróży, podróżowania i wczasy, albo zarejestrować domenę z przedrostkiem „e-”. Innym pomysłem jest wybór domeny regionalnej lub funkcjonalnej, która zamiast końcówki „pl” ma końcówkę „waw.pl”, „czest.pl” i tak dalej. Można zarejestrować domenę z końcówką „info”, „org” i tym podobną, choć najbardziej pożądane będą te z rozszerzeniem „.pl”.

Subdomeny

Dobrym sposobem na zwiększenie efektów pozycjonowania za pośrednictwem domeny internetowej, będzie stworzenie subdomen w silnej domenie głównej na odpowiednie słowa kluczowe. Na przykład „egipt.wakacje.pl” czy „tunezja.wakacje.pl”, o ile biuro podróży sprzedaje wyjazdy do takich krajów.

Rejestracja pokrewnych domen

Mając własną domenę firmową, np. pod adresem urlop.pl, warto jest zarejestrować i inne, pokrewne domeny, aby wyprzedzić konkurencję i przekierować je na własną stronę internetową. Mowa tu o takich domenach jak eurlop.pl, e-urlop.pl, urlopy.pl, e-urlopy.pl i podobne. Dzięki temu konkurencja nie zarejestruje podobnej do naszej domeny. Nie można pozwolić, aby pod adresem kojarzonym z naszą firmą ktoś zamieszczał informacje czy ofertę konkurencyjną.

Domena to nie tylko adres strony

W biznesie internetowym domeny internetowe już dawno temu przestały być wyłącznie składnikiem adresu strony www. Są one znakiem towarowym, który umożliwia identyfikowanie firmy, jej towarów i usług.

Domeny internetowe coraz częściej służą przedsiębiorcom do wskazywania prowadzonej działalności. Stają się przez to znakiem towarowym, zgodnie z prawem własności przemysłowej. Uznanie domeny przez przedsiębiorcę za znak towarowy i spełnienie przez nią ustawowych wymagań sprawia, że można ją opatentować. Wystarczy w tym celu wystąpić do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej o udzielenie prawa ochronnego na domenę. W przypadku wydania pozytywnej decyzji na ten wniosek, przedsiębiorca skutecznie będzie chronił pod względem prawnym swoją domenę przed naruszeniami ze strony osób trzecich. Jednocześnie, właściciel domeny ma prawo wyłącznego jej używania jako znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy w całej Polsce.

Domena nazwą firmy

Niewykluczone, aby firma nazywała się tak samo, jak jej domena internetowa, czego przykładem jest firma Oklejgo.pl, czy Bankier.pl. Domena internetowa jest tutaj tożsama z nazwą firmy. W biznesie jest to bardzo ważne, bowiem przedsiębiorca we wszelkich dokumentach posługuje się nazwą będącą jednocześnie jego adresem internetowym. Ułatwia to ugruntowanie nazwy strony internetowej w pamięci docelowych klientów i kontrahentów.

Często nazwa firmy wymyślana jest łącznie z rejestracją domeny internetowej. Ważne, aby nazwa nie była zastrzeżona w urzędzie patentowym. Można to łatwo sprawdzić w bazie elektronicznej urzędu. Poza tym, przy wykupywaniu domeny np. na cyber_Folks uzyskamy informacje, czy istnieje już domena, którą wybraliśmy na nazwę naszej firmy. Jeśli tak, lepiej będzie ją zmienić.

Zmiana domeny

Zdarza się, że firmy, dysponujące dobrze wypozycjonowanymi domenami, zmieniają ją na rzecz innych. Z taką sytuacją mieliśmy nie dawno do czynienia w przypadku domeny Tablica.pl. Obecnie wpisując ten adres w przeglądarce internetowej zostaniemy automatycznie przeniesieni na domenę OLX.pl. Taki rebranding był spowodowany tym, że właściciel Tablica.pl, serwis Allegro, jest również właścicielem marki OLX, która działa w 107 krajach na całym świecie pod jednym szyldem. OLX.pl musiało powiadomić klientów o zmianie na starej domenie Tablica.pl, a także uruchomić kampanię informacyjną w mediach. Pojawiły się między innymi reklamy telewizyjne, stylizowane na „Koło Fortuny”, w którym wskazywano, że dawna Tablica.pl to dziś OLX.pl. Niemniej, w logo na stronie internetowej OLX.pl nadal widnieje informacja „dawniej tablica.pl”. Taka zmiana nazw domen wiąże się z wieloma trudnościami. Nie wiadomo też, czy użytkownicy przywiązani do domeny Tablica.pl nadal będą równie chętnie korzystać z serwisu OLX.pl. Poza wszystkim, sama szata graficzna i funkcjonalność starej „tablicy” nie uległy zmianom. Podsumowując, zmiana domeny wordpress w tym przypadku wiązała się z bardzo wysokimi kosztami informowania o tym klientów, przy czym nie ma pewności, że faktycznie OLX.pl będzie miało takie zainteresowanie jak Tablica.pl

Tworząc domenę internetową, która ma być wartością dodaną dla naszego biznesu warto wybrać domenę krótką, łatwą do zapamiętania. Jak wskazują liczne badania internetowe, w tym te cytowane przez adnews.pl, idealna domena internetowa jest krótka, nie zawiera niepotrzebnych znaków i ma końcówkę .pl.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014