Niezależnie od tego, czy poruszasz się po stronie sklepu internetowego, korzystasz z aplikacji mobilnej czy kupujesz bilet w automacie, dostępność i swoboda w użytkowaniu powinny być standardem – nie wyjątkiem. W odpowiedzi na te potrzeby, już od 28 czerwca 2025 roku, zacznie obowiązywać Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act, EAA).To unijne rozporządzenie, mające na celu zwiększenie dostępności produktów i usług cyfrowych dla osób z ograniczeniami poznawczymi, ruchowymi i sensorycznymi.

Co właściwie oznaczają i kogo dotyczą? Jak się do nich przygotować? Sprawdźmy.

Z tego artykułu dowiesz się:

Europejski Akt o Dostępności – co to właściwie jest?

Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act, EAA) to dyrektywa Unii Europejskiej, której celem jest ujednolicenie standardów dostępności produktów i usług cyfrowych na terenie całej UE. Został przyjęty w 2019 roku jako odpowiedź na rosnącą potrzebę tworzenia przestrzeni cyfrowej dostępnej dla wszystkich obywateli. W tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów i użytkowników o zróżnicowanych potrzebach.

Przepisy wynikające z Europejskiego Aktu o Dostępności zaczną obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku.

Dlaczego wprowadzany jest EAA?

Europejski Akt o Dostępności (EAA) powstał po to, by każdy – niezależnie od wieku, stanu zdrowia czy poziomu sprawności – mógł swobodnie korzystać z produktów i usług cyfrowych. Zwłaszcza teraz, kiedy technologia przenika praktycznie każdą strefę naszego życia.

Europejski Akt o Dostepności cyfrowej - jego celem jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z ograniczeniami poznawczymi, ruchowymi i sensorycznymi

Wyobraź sobie starszą osobę lub niewidomą, która chce kupić bilet w biletomacie. Jeśli ekran dotykowy jest skomplikowany, napisy są zbyt małe, a urządzenie nie przewiduje komunikatów mówionych, co należy zapewnić, taka osoba może napotkać trudności z jego obsługą, a finalnie dokonaniem transakcji.

EAA ma sprawić, żeby to się zmieniło. Dzięki nowym przepisom urządzenia i strony internetowe mają być projektowane tak, aby każdy mógł z nich korzystać na równych prawach – prosto, intuicyjnie i bez barier.

Wejście w życie Europejskiego Aktu o Dostępności to ważny krok w kierunku ujednolicenia przepisów dotyczących dostępności na terenie całej Unii Europejskiej. Głównym założeniem jest nie tylko eliminacja barier dla swobodnego przepływu dostępnych produktów i usług, ale przede wszystkim umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osobom z niepełnosprawnościami oraz innym grupom doświadczającym ograniczeń funkcjonalnych, takim jak seniorzy czy osoby czasowo niepełnosprawne. Szczególnie istotny jest szeroki zakres podmiotowy nowych regulacji, które obejmują sektor e-commerce, co oznacza, że właściciele sklepów internetowych będą zobowiązani do dostosowania swoich platform do określonych wymogów dostępności. Właściciele sklepów internetowych będą musieli zapewnić dostępność cyfrową swoich stron internetowych i usług świadczonych za pomocą urządzeń mobilnych, w tym aplikacji mobilnych, w sposób spójny i adekwatny, poprzez uczynienie ich zauważalnymi, funkcjonalnymi, zrozumiałymi i solidnymi. Jest to odpowiedź na rosnące znaczenie handlu elektronicznego i potrzebę zapewnienia równego dostępu do usług cyfrowych dla wszystkich obywateli UE.

Paweł Szefler, in-house lawyer w cyberFolks

Europejski Akt o Dostępności ma na celu:

  • zwiększenie dostępności produktów i usług cyfrowych – takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, bankomaty, terminale płatnicze, e-booki czy platformy e-commerce;
  • likwidacje barier dla osób z niepełnosprawnościami – poprzez zapewnienie im rzeczywistego, pełnoprawnego dostępu do usług publicznych i komercyjnych, zarówno w przestrzeni fizycznej, jak i cyfrowej.
  • ułatwienie prowadzenia działalności w UE – dzięki jednolitym wymaganiom technicznym i jasnym zasadom, niezależnym od kraju;
  • wspieranie innowacji i projektowania zgodnego z zasadami dostępności (ang. design for all) – stając się nowym standardem, a nie wyjątkiem.

Kogo dotyczy Europejski Akt o Dostępności?

Europejski Akt o Dostępności obejmie przede wszystkim firmy i instytucje oferujące produkty i usługi cyfrowe na terenie Unii Europejskiej. Działające zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Dotyczy to w szczególności:

  • Firm prowadzących sprzedaż online – sklepy internetowe będą zobowiązane do zapewnienia pełnej dostępności swoich witryn, procesów zakupowych, formularzy, płatności oraz koszyka.
  • Dostawców usług finansowych i bankowych – bankowość elektroniczna, aplikacje mobilne, bankomaty i inne terminale samoobsługowe muszą być dostępne dla wszystkich obywateli. W tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów i użytkowników o zróżnicowanych potrzebach.
  • Operatorów telekomunikacyjnych i dostawców treści medialnych – strony internetowe, aplikacje mobilne, platformy VOD i usługi nadawcze muszą spełniać standardy dostępności cyfrowej.
  • Wydawców e-booków oraz producentów czytników – zarówno treści cyfrowe, jak i urządzenia do ich odtwarzania muszą być zaprojektowane tak, aby były czytelne i możliwe do obsługi przez osoby z różnymi potrzebami.
  • Dostawców sprzętu IT i oprogramowania – komputery, systemy operacyjne, terminale płatnicze oraz inne urządzenia i systemy użytkowe muszą uwzględniać zasady projektowania uniwersalnego już na etapie tworzenia.

Mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób i osiągające roczny obrót lub sumę bilansową nieprzekraczającą 2 mln euro) mogą być częściowo zwolnione z obowiązku dostosowania wszystkich produktów i usług do wymagań dostępności.

Jakie obowiązki nakłada EAA?

Europejski Akt o Dostępności nakłada na firmy i instytucje szereg obowiązków wynikających z unijnych wytycznych oraz standardów dostępności cyfrowej – przede wszystkim WCAG 2.1 na poziomie AA. O jakich obowiązkach mówimy?

1. Zapewnienie dostępności produktów i usług

Produkty i usługi oferowane na rynku UE muszą spełniać określone wymogi funkcjonalne:

  • zrozumiałość
    Zrozumiałość oznacza, że treści oraz sposób działania strony internetowej lub aplikacji mobilnej są jasne i intuicyjne dla użytkownika. Jest to możliwe dzięki stosowaniu prostego, zrozumiałego języka, przejrzystych instrukcji oraz jednoznacznych komunikatów. To szczególnie ważne w przypadku serwisów instytucji publicznych, z których korzystają osoby o różnym poziomie wiedzy, kompetencji cyfrowych i doświadczenia. W praktyce oznacza to, że jako właściciel strony internetowej, powinieneś zapewnić jasny język, przystępną nawigację, dbać o zrozumiałość językowa pojawiąjących się komunikatów na stronie np. komunikat potwierdzający wykonanie logowanie czy komunikat dotyczący dodania produktu do koszyka.
  • postrzegalność
    Zasada postrzegalności oznacza, że wszystkie treści na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej powinny być odbieralne przez użytkownika za pomocą dostępnych mu zmysłów. Dzięki temu również osoby z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu mogą efektywnie korzystać z prezentowanych informacji i funkcji. To oznacza obowiązkowy tekst alternatywny dla obrazów, kontrast kolorów, obecność napisów dla materiałów wideo.
  • funkcjonalność
    Funkcjonalność oznacza, że użytkownik może obsługiwać stronę internetową lub aplikację mobilną na różne sposoby – niezależnie od swoich możliwości czy ograniczeń. Użytkownik musi mieć możliwość korzystania z serwisu bez użycia myszy, np. za pomocą klawiatury lub technologii wspomagających. To szczególnie istotne dla użytkowników, którzy nawigują wyłącznie za pomocą klawiatury (np. osoby z niepełnosprawnością ruchową), potrzebują więcej czasu na reakcję (np. osoby z trudnościami poznawczymi), albo są wrażliwi na migające czy poruszające się elementy (np. osoby z zaburzeniami koncentracji).
  • solidność
    Solidność oznacza, że strona internetowa lub aplikacja mobilna działa poprawnie w różnych środowiskach technicznych – niezależnie od przeglądarki, systemu operacyjnego, typu urządzenia czy technologii wspomagającej używanej przez użytkownika. Systemy muszą być kompatybilne z czytnikami ekranu i innymi narzędziami asystującymi (np. NVDA, VoiceOver).

2. Aktualizacja dokumentacji technicznej i interfejsów

  • Wszystkie instrukcje obsługi, etykiety oraz dokumentacja techniczna muszą być dostępne w formacie cyfrowym i zgodnym z zasadami dostępności.
  • Interfejsy użytkownika (GUI) produktów cyfrowych i fizycznych muszą być projektowane tak, aby były przyjazne i dostępne dla wszystkich.

3. Zapewnienie zgodności

  • Producenci i usługodawcy są zobowiązani do przygotowania deklaracji zgodności z EAA.
  • Należy także posiadać kompletną dokumentację techniczną, potwierdzającą zgodność produktu lub usługi z wymaganiami dyrektywy.

4. Umożliwienie zgłaszania niezgodności

  • Konsumenci muszą mieć możliwość zgłoszenia problemu z dostępnością.
  • Procedury reklamacyjne muszą być dostępne dla osób z różnymi typami niepełnosprawności.
ObowiązekCo należy zapewnić?
Dostępność treści i funkcjiJasny język, kontrast, alternatywy dla multimediów, dostępność klawiatury
Dokumentacja i interfejsyInstrukcje cyfrowe, etykiety czytelne, GUI dostępne dla wszystkich użytkowników
Zgodność z dyrektywąDeklaracja zgodności, dokumentacja techniczna
Obsługa klienta i reklamacjeMożliwość zgłoszenia problemów z dostępnością

Czy moja strona jest gotowa na dyrektywę?

Zastanawiasz się czy Twoja strona jest gotowa na Europejski Akt o Dostępności? Jak to sprawdzić? Przygotowanie strony internetowej do wymogów Europejskiego Aktu Dostępności (EAA) nie kończy się na podstawowej responsywności czy dobrym UX.

Ważnym krokiem jest spełnienie funkcjonalnych wymagań dostępności cyfrowej – zgodnych przynajmniej z wytycznymi WCAG 2.1 na poziomie AA. Oznacza to m.in. zapewnienie odpowiedniego kontrastu kolorów, zapewnienie obsługi bez użycia myszy, alternatywnych opisów dla grafik, a także logicznej struktury nagłówków i formularzy.

Jeśli Twoja witryna oferuje produkty do nabycia, usługi cyfrowe lub zawiera elementy transakcyjne (np. logowanie, rezerwacje), to jest bardzo prawdopodobne, że podlega przepisom dyrektywy. Sprawdzenie zgodności warto rozpocząć od audytu dostępności i stopniowego dostosowania wszystkich podstawowych funkcji. Zarówno wizualnych, jak i technicznych – zanim nowe przepisy zaczną być egzekwowane po 28 czerwca 2025 roku.

Europejski Akt o Dostępności - informacje, o tym kiedy wchodzi i kogo dotyczy

Wykonaj podstawowy audyt strony

Nie musisz jednak przechodzić przez ten proces samodzielnie. Z pomocą przychodzi audyt strony, dostępny od cyber_Folks. Narzędzie w prosty i przejrzysty sposób sprawdzi, w jakim stopniu Twoja witryna spełnia wymagania Europejskiego Aktu Dostępności.

Wystarczy, że podasz adres strony, a otrzymasz w mgnieniu oka szczegółową analizę najważniejszych elementów. Od kontrastu tekstu, przez strukturę nagłówków, po obsługę klawiaturą czy obecność alternatywnych opisów.

Wynik strony dotyczący dostępności zgodnie z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności w audycie

Co dokładnie otrzymasz?

Narzędzie analizuje Twoją stronę automatycznie i punkt po punkcie sprawdza zgodność z najważniejszymi kryteriami dostępności cyfrowej. Każdy element oceniany jest kolorystycznie – zielony oznacza zgodność z wymogami EAA, czerwony wskazuje na obszar wymagający poprawy.

Co muszę zrobić, aby przygotować witrynę na EAA?

Co jeśli okazało się, że Twoja strona musi spełnić kilka standardów, by w pełni odpowiadać na wprowadzane zmiany? Nie musisz samodzielnie analizować setek stron dokumentów. Nie musisz rozgryzać zawiłości standardów WCAG ani uczyć się, jak przebudować swoją stronę zgodnie z wymogami dyrektywy.

Coraz więcej specjalistów i firm rozszerza swoje usługi o dostosowanie strony do wymogów EAA. Na platformie _Partners znajdziesz sprawdzonych wykonawców – specjalistów od dostępności cyfrowej, którzy kompleksowo przygotują Twoją witrynę do nowych regulacji. Od technicznego audytu, przez projektowanie dostępnych interfejsów, aż po wdrożenie konkretnych rozwiązań – wszystko w jednym miejscu i dostosowane do Twojej branży oraz budżetu.

Wybierają _Partners zyskujesz:

  • dostęp do sprawdzonych specjalistów – współpracujesz z wykonawcami, którzy znają wymogi Europejskiego Aktu Dostępności (EAA) i mają doświadczenie w realizacjach zgodnych ze standardami WCAG;
  • kompleksową obsługę – od audytu technicznego i analizy strony, przez rekomendacje zmian, aż po wdrożenie konkretnych rozwiązań zwiększających dostępność;
  • rozwiązania dopasowane do Twojej branży – interfejsy i funkcjonalności projektowane z myślą o realnych potrzebach Twoich klientów;
  • wsparcie na każdym etapie – jasna komunikacja, pomoc w zrozumieniu przepisów i praktyczne wskazówki, co warto poprawić.

Europejski Akt o Dostępności – FAQ

Europejski Akt o Dostępności (EAA to unijna dyrektywa (2019/882), która wprowadza wspólne wymagania dotyczące dostępności wybranych produktów i usług – m.in. stron internetowych, aplikacji, bankowości, e-commerce czy terminali płatniczych. Jej celem jest zapewnienie osobom z dysfunkcjami poznawczymi, ruchowymi i sensorycznymi, równego dostępu do usług cyfrowych w całej UE.

Aby dostosować stronę internetową do wymagań Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA), musisz zapewnić jej zgodność z wytycznymi WCAG 2.1 na poziomie AA. Oznacza to m.in. odpowiedni kontrast tekstu, dostępność treści dla czytników ekranu, możliwość obsługi klawiaturą, czy alternatywne opisy dla grafik.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona spełnia wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA), jest wykonanie bezpłatnego audytu dostępnego na stronie cyber_Folks. Audyt analizuje nie tylko elementy techniczne i optymalizację pod kątem wyszukiwarek, ale również sprawdzi aspekty dostępności cyfrowej – zgodność z WCAG 2.1, kontrasty, obsługę czytników ekranu, dostępność formularzy i przycisków. W kilka sekund dowiesz się, w jakim stopniu Twoja strona spełnia wymogi EAA oraz które obszary wymagają poprawy. To szybki i skuteczny sposób, aby zyskać pewność, zanim nowe przepisy wejdą w życie w czerwcu 2025 roku.

W przygotowaniu strony zgodnie z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) wesprą Cię specjaliści z zakresu audytów WCAG. Nie musisz szukać ich na własną rękę – na platformie _Partners znajdziesz sprawdzonych wykonawców, którzy oferują kompleksowe wsparcie: od analizy, przez projektowanie dostępnych rozwiązań, aż po ich wdrożenie.
>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Szukasz dalej?