Wysyłam mailing do 2500 odbiorców i dostaję informacje, że został przekroczony dobowy limit maili – dlaczego?
Pyt: Skoro dobowy limit maili na Państwa serwerze wynosi 5000 sztuk to dlaczego po wysłaniu mailingu do 2500 osób (co stanowi połowę limitu) otrzymuję zwrotki „Unroutable address” i informujecie mnie, że został przekroczony dobowy limit?
Odp: Oprócz limitów dobowych obowiązują również limity częstotliwościowe – maksymalnie 300 maili na 15 minut. Dodatkowo spora część serwerów pocztowych jako jedno z zabezpieczeń przed spamem stosuje tzw Greylisting. Polega on na tym, że po otrzymaniu wiadomości przez serwer, zostaje ona odrzucona z tymczasowym błędem (smtp error 451) co wymaga od serwera nadawcy (czyli naszego) powtórnego wysłania maila. Takich tymczasowych odrzuceń może być kilka (na ogół od 1 do 3). Każde ponowienie wysłania wiadomości odrzuconej przez greylistę naliczane jest jako nowa wiadomość. Jeśli przyjmiemy, że tylko połowa odbiorców naszego mailingu ma konta pocztowe na serwerach z greylistą, która odbija maila 2 razy (czyli de facto przyjmuje wiadomość dopiero przy trzecim ponowieniu) to z mailingu, który liczył 2500 odbiorców robi się 5000 maili.
Dlaczego wiadomości e-mail przychodzą z opóźnieniem (Greylist)
Za opóźnienie wiadomości e-mail odpowiedzialny jest mechanizm antyspamowy Greylist.
Przy włączonym zabezpieczaniu Greylist, serwer pocztowy przyjmuje wiadomości dopiero przy drugiej lub kolejnej próbie jej dostarczenia na serwer. Warunkiem jest, by została ona nadana z tego samego adresu IP i po czasie nie krótszym niż 5 minut od pierwszej próby. Zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, ponieważ wirusy i spamerzy niemal nigdy nie ponawiają próby wysyłki. Greylist powoduje jednak opóźnienie w dostarczaniu poczty w zależności od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponowi próbę wysyłki wiadomości. Jeżeli serwer nie ponowi próby, poczta nie dotrze. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.
Jeżeli w przypadku danego konta pocztowego ważniejsze od ochrony antyspamowej jest dostarczanie przesyłek na bieżąco i bez opóźnień, problem może zostać rozwiązany poprzez wyłączenie Greylist dla tego konta lub domeny. Innym rozwiązaniem jest dodanie domeny nadawcy lub jego adresu e-mail do białej listy Greylist. Mechanizm Greylist możesz wyłączyć dla konkretnego konta lub dla całej domeny.
Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego
- Zaloguj się do Panelu Klienta,
- Po lewej stronie rozwiń z menu „Twoje usługi”, wybierz zakładkę Hosting.
- Kliknij w przycisk „Zaloguj do WebAs”, po prawej stronie na liście, przy wybranej usłudze a zostaniesz automatycznie przekierowany do swojego panelu zarządzania serwerem”
- Przejdź do sekcji Usługi > Poczta > Skrzynki.
- W sekcji Antyspam zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie”, a następnie kliknij przycisk „ZAPISZ FORMULARZ”.
Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny
Przejdź do zakładki Usługi > Poczta > Domeny i kliknij w domenę, dla której chcesz zmienić ustawienia. W sekcji Antyspam zaawansowany zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie”, a następnie kliknij przycisk „ZAPISZ FORMULARZ”.
Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego z poziomu aplikacji WebMail
Zaloguj się do swojego konta pocztowego przez aplikację WebMail. Kliknij w ikonę koła zębatego Ustawienia i wybierz sekcję Zaawansowane > Antyspam. Z listy rozwijanej w wierszu Obsługa Greylist wybierz „Nie” i kliknij przycisk „Zapisz”.
Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny z poziomu aplikacji WebMail z konta postmaster
Zaloguj się do konta postmaster@twojadomena przez aplikację WebMail. Przejdź do zakładki Administracja > Domena, w sekcji ANTYSPAM ZAAWANSOWANY zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie” i kliknij przycisk „Zapisz”.
Przykład działania skrzynki z włączoną obsługą Greylist:
- Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 wysyła wiadomość do serwera B o godzinie 12:00.
- Serwer B odbija wiadomość mechanizmem Greylist i zgłasza: rejected and added entry.
- Serwer A ponawia wysyłkę o godzinie 12:04. W tym czasie nadawca wiadomości nie musi nic robić – serwer sam powinien ponowić próbę wysłania wiadomości.
- Serwer B ponownie odbija wiadomość zgłaszając: min_reject is not expired. Nie minęło bowiem 5 minut od pierwszej próby.
- O godzinie 12:06 serwer A ponownie wykonuje próbę wysyłki. Tym razem wiadomość jest wpuszczana na serwer B i trafia do odbiorcy. Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 przez kolejnych 12 godzin może swobodnie i bez odbitek wysłać wiadomości do serwera B.
- Jeśli jednak serwer A o godzinie 12:06 nadaje z innego adresu IP (np. 1.1.1.2), procedura zaczyna się od początku.
Opóźnienie w dostarczeniu wiadomości zależy od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponawia wysyłkę i czy nadaje z różnych adresów IP.
Pamiętaj, jeśli zmienisz ustawienia domyślne w sekcji Antyspam dla konkretnego konta pocztowego, to zmiana ustawień dla domeny nie będzie miała pierwszeństwa w przypadku tego konta.