Kopia bezpieczeństwa strony, powinna być wykonywana przez firmę hostingową. Warto wykonywać ją również samodzielnie. Aby proces przebiegł prawidłowo, konieczne jest zastosowanie się do kilku wytycznych.

Ważne są tu np. wtyczki oraz miejsce do przechowywania kopii bezpieczeństwa. W artykule dowiesz się, jak przejść przez ten proces krok po kroku i nie popełnić błędów.

1. Ważny backup danych

Wyobraź sobie, że na skutek ataku cyberprzestępcy wszystkie wpisy z Twojego bloga zniknęły…
Ale jak to, przecież ja zarabiam na swojej stronie, dużo pracy włożyłem w to, by zbudować wokół swoich usług liczną społeczność!?

Aby zapobiec utracie danych, warto pokusić się o samodzielne wykonanie kopii bezpieczeństwa bloga. Zwłaszcza, że wbrew pozorom nie jest to ani skomplikowane, ani czasochłonne.
Dodatkowo, choć może zabrzmieć to nieco zabawnie – backup strony sprawi, że podczas pracy z WordPressem staniesz się odważniejszy i pewniejszy siebie. Mając świadomość, że wszystkie elementy strony leżakują bezpiecznie na dysku, będziesz mógł więcej eksperymentować, nie bojąc się ich utraty.

2. Jak często wykonywać kopię zapasową strony?

Częstotliwość wykonywania kopii zapasowych zależy przede wszystkim od wielkości i specyfiki witryny. Jeśli zamieszczasz nowe treści codziennie, a użytkownicy chętnie i tłumnie je komentują, warto ustawić tworzenie kopii zapasowych codziennie. Najlepiej o takiej porze dnia (lub nocy), kiedy nie będziesz dodawał do strony nowych wpisów.
Jeśli dodajesz nowe treści rzadziej, możesz backupować stronę raz na kilka dni lub raz w tygodniu.

Dodatkową kopię bezpieczeństwa warto wykonać w kilku szczególnych sytuacjach:

  • zanim przyznasz dostęp do serwera innym osobom,
  • zanim zaktualizujesz WordPressa,
  • przed dłuższą nieobecnością,
  • przed uruchamianiem nieoficjalnych wtyczek i motywów,
  • zanim zmienisz dostawcę hostingu.

O krótką opinię na temat przeprowadzania backupu danych poprosiliśmy Rafała Osińskiego. Co nam odpowiedział?

1) Czy wybierając firmę hostingową brałeś pod uwagę okres przechowywania backupów
Tak, zawsze biorę pod uwagę kopie zapasową. Musi być robiony minimum raz dziennie i utrzymywany przez minimum 7 dni. Im dłuższe terminy i im częściej wykonywany tym lepiej. Bardzo ważne też jest, aby backup był utrzymywany na innej infrastrukturze niż pliki docelowe, aby w wypadku włamania do serwerów lub ataków DDoS, była możliwość zrzucenia aktualnej strony lub aplikacji. Nie chciałbym aby wydarzyła się sytuacja podobna do tej z Krakowa sprzed kilkunastu miesięcy.
2) Czy kiedykolwiek musiałeś coś przywracać z backupu w ramach swojego bloga?
Tak. Zdarzyło mi się to kilkukrotnie. Zarówno mi jak i moim klientom. Zwracam uwagę czy można przywrócić kopię zapasową z panelu klienta, jak i możliwość ściągnięcia paczki ZIP wraz z bazą danych. Zdarzało się przez przypadek usunąć jakieś ważne pliki i wtedy przycisk „Odtwórz dane” bardzo przyspiesza proces, a strona jest nieaktywna bardzo krótko.

3. Kopia bezpieczeństwa strony krok po kroku

Najprostszym sposobem na wykonanie kopii bezpieczeństwa strony czyli skopiowania wszystkich plików i bazy danych, które się na nią składają jest skorzystanie z wtyczki BackWPup – WordPress Backup Plugin.

Po instalacji wtyczki musisz ją włączyć, ustawić częstotliwość robienia kopii oraz określić, w którym miejscu wtyczka ma zapisać pliki i jaki ma być ich format. Wybierając BackWPup – WordPress Backup Plugin backup będzie przeprowadzany samodzielnie, a Ty nie będziesz musiał o nim pamiętać.

4. Tworzenie kopii zapasowej przez FTP

Kopię zapasową strony możesz stworzyć także łącząc się z serwerem FTP. W ten sposób zgrasz z serwera wszystkie pliki, które składają się na Twój serwis. Nie zapominaj jednak, że oprócz plików potrzebne będzie także skopiowanie bazy danych.

Pełną kopię uzyskasz pobierając wszystkie pliki i bazy z phpMyAdmin (eksport bazy). Możesz to zrobić samodzielnie lub użyć do tego celu wtyczki.

Po skopiowaniu z serwera wszystkich plików WordPressa (przy pomocy klienta FTP), pobierz z serwera również bazę danych (export).
Uwaga: WordPress umożliwia eksport plików bazy danych z poziomu kokpitu. Można to zrobić w zakładce Narzędzia → Eksport.
Wyeksportowany plik będzie zawierał wszystkie wpisy, strony, komentarze, własne pola, terminy, menu oraz rodzaje wpisów.

5. WordPress Backup to Dropbox

WordPress Backup to Dropbox to wtyczka, która umożliwi Ci wyeksportowanie kopii zapasowej strony oraz bazy danych i umieszczenie ich w przestrzeni Dropboxa, czyli dysku w chmurze.

Aby z niej skorzystać konieczne będzie założenie konta w usłudze Dropbox i połączenie konta z wtyczką. Konfiguracja pluginu WordPress Backup to Dropbox jest prosta i intuicyjna i nie powinna potrwać dłużej niż kilka minut.

WordPress Backup to Dropbox to świetny sposób na automatyczne i regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa strony.

6. Gdzie przechowywać pliki?

Przechowywanie plików na dysku komputera może być pomysłem dość ryzykownym. Wystarczy bowiem awaria sprzętu, brak zasilania i rozładowana bateria, by dostęp do nich okazał się mocno ograniczony, a czasem wręcz niemożliwy.

Wiele osób przechowuje pliki na dyskach zewnętrznych. Choć jest to rozwiązanie zdecydowanie lepsze, warto wziąć pod uwagę fakt, że zewnętrzne nośniki również bywają zawodne i zwyczajnie mogą się popsuć lub… zgubić. Zwłaszcza, jeśli zewnętrznym nośnikiem jest niewielki pendrive.

Pliki najlepiej przechowywać na dysku w chmurze. Może być to np. ownCloud, dysk Google, OneDrive czy wspomniany wyżej Dropbox .
Takie rozwiązanie zapewnia dostęp do wszystkich elementów strony 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i… dowolnego komputera.
Dyski w chmurze zapewniają również należyte bezpieczeństwo zawartości, co w przypadku backupu stron internetowych ma ogromne znaczenie.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?