Posiadasz już domenę? Przydałoby się w tym momencie wykupić również serwer, gdyż bez niego Twoja strona nie będzie się wyświetlała odbiorcy. Pamiętaj: kto pyta, nie błądzi! Dlatego nie bój się zapytać swojego przyszłego dostawcy hostingu o kwestie, które Cię nurtują. Żeby ułatwić Ci wybór serwera przygotowaliśmy zestaw ważnych pytań, które warto zadać potencjalnemu dostawcy.
1. Jak wygląda obsługa klienta hostingowego?
W obecnych czasach firmy hostingowe dysponują bardzo zbliżonymi serwerami i łączami. Istnieją różnice konfiguracyjne, jednak to, co w największym stopniu różnicuje firmy hostingowe – to obsługa klienta. Cechy dobrej obsługi klienta to:
- Szybkość reakcji
- Dostępność kanałów, które lubisz (czat, telefon, mail)
- Świetnie przygotowany system pomocy
Jak podejść samodzielnie do zagadnień, związanych z obsługą klienta? Sugerujemy poniższą procedurę:
Ponieważ stoimy na stanowisku, że obsługa klienta w hostingu to absolutnie najważniejsza sprawa – przygotowaliśmy osobny wpis, w którym wyjaśniamy, jak stosujemy m.in. metody uczenia maszynowego dla usprawnienia tego procesu.
2 Uptime hostera oraz limity – jakie są ich szczegóły?
Nie ma usług bez limitów, nawet jeżeli są w ten sposób reklamowane. Zapytaj więc swojego przyszłego hostera, jakie są limity jego oferty oraz gwarantowany uptime, czyli nieprzerwany dostęp, i działanie hostingu. To co powinno Cię zainteresować, to co najmniej roczne Service Level Agreement (SLA) na poziomie minimum 99,5% – cała reszta oznacza problemy, dlatego czasami warto nieco więcej zapłacić, aby usługa spełniała wszystkie Twoje potrzeby. Dokładnie przeczytaj wszelkie szczegóły oferty i dowiedz się, co się stanie, jeśli limity zostaną przez Ciebie przekroczone.
3 Jak często firma wykonuje kopie zapasowe?
Większość dostawców hostingu powie Ci, że systematycznie przeprowadza backup danych. Jak bywa w praktyce? Dowiedz się przede wszystkim, jakie narzędzie jest w tym celu stosowane, jak intuicyjny i łatwy będzie dostęp do zapisanych danych dla Ciebie oraz czy backup obejmuje wszystkie pakiety. Pamiętaj również, że warto wykonywać kopię zapasową samemu w innym miejscu, np. w chmurze.
Między operatorami hostingu występują istotne różnice w czasie przechowywania kopii zapasowych. Dłużej przechowywane kopie zapasowe to większa szansa na odzyskanie sprawnej wersji strony w razie np. gdyby Twoja strona uległa infekcji.
O backupie danych pisaliśmy w tym artykule: https://cyberfolks.pl/blog/backup-danych-dlaczego-wazny-zwrocic-uwage-wyboru-oferty-hostingowej/ oraz w opisie naszego systemu kopii zapasowych 4×4.
4. Serwer współdzielony, dedykowany czy VPS?
Serwer to specjalnie skonfigurowany komputer, dostępny w sieci internet przez całą dobę, na którym między innymi można umieścić swoją stronę internetową. Bardzo często, jeśli chodzi o usługi hostingowe, kilkudziesięciu, a nawet więcej klientów dzieli między sobą zasoby jednego komputera. Przez to dostawcy hostingu muszą wprowadzać pewne limity, aby chronić się przed spowolnieniem maszyny i nie doprowadzać do sytuacji, kiedy jeden klient wykorzystuje więcej zasobów serwera niż inni – taki serwer to serwer współdzielony.
Klient, który potrzebuje więcej zasobów, powinien zainteresować się serwerem VPS (wirtualnym serwerem prywatnym) bądź serwerem dedykowanym. Serwer VPS jest optymalną alternatywą w stosunku do serwera współdzielonego i dedykowanego i polecany jest osobom, które wymagają większych zasobów serwera, ale nie potrzebują usługi na wyłączność.
Warto więc powiedzieć firmie, którą wybrałeś o swoich potrzebach i zapytać, czy będzie w stanie zapewnić kompleksową usługę. Przy mało rozbudowanych witrynach wystarczy Ci z pewnością serwer współdzielony, natomiast jeśli masz na myśli e-sklep z dużą zawartością multimediów, to wybierz drugą lub trzecią opcję.
5. Jaka będzie cena hostingu w drugim roku?
Dostawcy hostingu bardzo często organizują różnego rodzaju promocje, które powinieneś mocno prześwietlić. Nie śpiesz się z wyborem którejś z nich, sprawdź, jak długo trwają i jakie realne korzyści dzięki nim otrzymujesz. Raczej nikt nie zakłada firmy tylko na rok, ale na długi czas. Dlatego warto zapytać dostawcę o termin, w którym będzie obowiązywała określona promocja. Może się okazać, że po pierwszym, promocyjnym okresie, cena jest wyższa.
W wielu wypadkach duże firmy hostingowe próbują obniżyć bariery wejścia oferując znaczne promocje na pierwszy okres rozliczeniowy. Pamiętaj, że późniejsze odnowienie usługi może jednak kosztować więcej. W naszym wypadku wszystkie informacje o standardowych cenach produktu znajdzie w cenniku hostingu, pokazującym cenę standardową, bez żadnych promocji.
6. Jakie technologie przyspieszające działanie stron oferuje operator hostingu?
W zasadzie każdy operator hostingu oferuje serwer www wraz z interpreterem języka PHP oraz obsługę baz danych MySql. To rozwiązanie wystarczające, aby zaspokoić potrzeby większości użytkowników.
Okazuje się jednak, że istnieje wiele rozwiązań, które mogą radykalnie przyspieszać działanie Twojej strony www. Szybciej działająca strona to:
- mniejszy współczynnik odrzuceń,
- większy współczynnik konwersji,
- lepsza ocena strony w oczach Google.
Do popularnych technologii, które mogą mieć wpływ na szybkość wczytywania Twojej strony, należą:
- Protokół HTTP/2, zapewniający równoległe przesyłanie zasobów oraz przesyłanie zasobów zanim przeglądarka ich zażąda (funkcja PUSH)
- Szybszy serwer www – np. LiteSpeed z LS Cache – serwer ceniony ze względu na świetną współpracę zwłaszcza z WordPress, poprzez zaawansowane mechanizmy cache,
- Serwer REDIS – cacheowanie obiektowe, dzięki któremu można zredukować liczbę zapytań do bazy danych.
Wszystkie te technologie są istotne dla działania strony oraz osiąganych przez Ciebie wyników biznesowych. Czytasz ten wpis i możesz poczuć chęć głębszego zbadania tematu roli szybkości działania strony – jeśli tak się stało, zapraszam Cię do artykułu na temat roli szybkości stron i sposobów jej mierzenia.
7. Jaka jest lokalizacja serwera?
Jednym z ważniejszych zagadnień dotyczących usług hostingowych jest lokalizacja serwerowni. Firmy korzystają z zewnętrznych centrów danych lub swoich własnych. Warto zapytać przyszłego dostawcę o standard danego data center oraz jego lokalizację. Pamiętaj, że jeśli serwerownia zlokalizowana jest zagranicą, może to zwiększyć pingi, co wpływa na czas odpowiedzi serwera, a zarazem na szybkość działania Twojej strony (a jak wiemy wpływa to bardzo na pozycję strony w Google) Inną sprawą jest to, że niektórzy klienci, do których może właśnie Ty należysz, mogą najzwyczajniej w świecie nie życzyć sobie przechowywania ich danych poza granicami kraju.
Wszystkie usługi w naszej firmie są obecnie uruchamiane w centrach danych w Polsce – w Trójmieście oraz w Krakowie.
Pytania tego typu skierowane do dostawcy hostingu są niezwykle ważne, gdyż Twoja strona będzie działała przez dłuższy czas, więc jest to swego rodzaju zabezpieczenie się na przyszłość. Tylko od Ciebie zależy, na usługi której firmy się zdecydujesz, a jeśli wcześniej dobrze się przygotujesz, to wybór ten będzie z pewnością trafiony.
Polecane dla Ciebie
Jak przenieść pocztę od obecnego operatora do cyber_Folks?
Kiedy zmieniasz serwer i przechodzisz do innego hostera, jedną z najbardziej wrażliwych czynności, które musisz wykonać, jest przeniesienie swojego konta […]
Rejestracja domeny z myślnikiem. Warto się o to bić?
Rejestracja domeny z myślnikiem, czy bez? To częsty temat kłótni i sporów. Jedna z „tych” kwestii, budzących szereg sprzecznych opinii […]
7 prostych kroków do zabezpieczenia WordPress
Wiele stron firmowych opiera się obecnie na systemach zarządzania treścią (CMS), a WordPress należy do najpopularniejszego z nich. Około 30% […]
Szukasz dalej?