Mianem SPAMu zwykło się określać wszelkie niechciane wiadomości, jakie użytkownik uzyskuje w sieci internetowej. Najczęściej pojęcia to wykorzystuje się w stosunku do reklamowych przesyłek przychodzących na pocztę mailową lub na komunikator. SPAM na ogół ma charakter reklamowy, ale nie tylko. Jeśli wyraziliśmy zgodę na uzyskiwanie informacji reklamowych, np. w formie newslettera, takie wiadomości nie będą postrzegane jako SPAM. Na wielu stronach internetowych sam fakt zaakceptowania regulaminu serwisu sprawia, że zgadzamy się na uzyskiwanie przesyłek reklamowych. SPAM często jest rozsyłany masowo, blokuje skrzynki pocztowe i irytuje internautów. Jak można z nim skutecznie walczyć?

Filtry antyspamowe

Na serwerach poczty mailowej stosowane są specjalne filtry antyspamowe, których zadaniem jest zabezpieczanie użytkowników przed trafianiem na ich indywidualną skrzynkę pocztową SPAMu. Filtr nie jest doskonały, a obecnie SPAM nie jest łatwy do przechwycenia i wyrzucenia do wirtualnego kosza. Spamerzy są w stanie zrobić wszystko, aby ich wiadomość trafiła do jak największej grupy użytkowników.

SPAM jest groźny

Fakt, że w przesyłkach spamerskich kryje się reklama, nie jest jeszcze najgorszym, co może przytrafić się adresatowi takich wiadomości. Wtedy traci tylko czas na przejrzenie informacji, której nie chciał oglądać, ale bywa, że w treści SPAMu znajdują się linki do zainfekowanych stron internetowych. Jeśli z ciekawości użytkownik kliknie w odnośnik, jego komputer może zostać zainfekowany złośliwym oprogramowaniem. Jeśli na stronie, na którą przeniesie nas wiadomość mailowa będziemy poproszeni o podanie poufnych danych lub instalację jakiejś wtyczki lub oprogramowania, nigdy nie powinniśmy tego robić. Wielce prawdopodobne jest to, że spamerzy w ten sposób chcą wykraść poufne dane.

Działa to również w drugą stronę, gdyż czasami nasze wiadomości omylnie wpadają do folderu SPAM, mimo iż jest to newsletter do naszego klienta bądź zwykła wiadomość do znajomego. W tym pierwszym wypadku niezawodny jest hosting poczty, nazywany również pocztą dedykowaną, dzięki któremu firma dostaje własny adres IP, pojawia się mniej problemów z dostarczeniem wiadomości do odbiorcy.

Jak blokować SPAM?

Filtr antyspamowy, który obowiązuje w wielu skrzynkach pocztowych umożliwia rozgraniczenie wartościowych wiadomości elektronicznych od tych będących wyłącznie niechcianą reklamą. Można również blokować SPAM w ramach DirectAdminie. W tym celu należy zalogować się do panelu administracyjnego i wybrać opcję z zarządzania skrzynkami e-mail: Konfiguracja Spamassassina.

Użytkownik może określić 7 różnych opcji, które pozwolą na skuteczną walkę z niechcianymi wiadomościami.

Po pierwsze, można zaznaczyć opcję: „Prześlij do odbiorcy”, „Przenieś do globalnego folderu spam” lub „Przenieś do folderu spam poszczególnych użytkowników” oraz „Usuń”.

Po drugie można zdefiniować czułość filtra antyspamowego – od niskiej po bardzo wysoką. Jeśli zaznaczymy opcję „1.0”, czułość filtra będzie niska, ale i filtr będzie mógł błędnie oznaczać dobre wiadomości. Im większa wartość zaznaczona w panelu, tym większa możliwość, że filtr przepuści do skrzynki pocztowej użytkownika SPAM.

Po trzecie, można oznaczyć, czy kasować wysoko punktowany SPAM, nie umieszczając go w folderze z wiadomościami – śmieciami. Czwartą opcją jest oznaczenie niechcianych wiadomości w skrzynce słowem „SPAM” w temacie.

Użytkownik powinien oznaczyć, aby SPAM serwer poczty dostarczał w formie załączników, co zmniejszy ryzyko zainfekowania komputera:

W panelu konfiguracji Spamassassina można utworzyć czarną i białą listę emaili. W pierwszym przypadku wskazać należy adresy i domeny, od których w ogóle nie chcemy otrzymywać wiadomości, a w drugiej na odwrót – oznaczamy bezpiecznych nadawców i domeny.

Po skonfigurowaniu wszystkich opcji panelu wystarczy kliknąć opcję „Zapisz”.

Ograniczymy ilość otrzymywanego SPAMu, jeśli rozważnie będziemy wykorzystywać swój adres mailowy. Jeśli już musimy go podać na forum dyskusyjnym czy w serwisach ogłoszeniowych, zawsze róbmy to w postaci:

Moja(dot)Poczta(małpa)op(dot)pl

Można również podać Moja.Poczta(małpa)op.pl.

Dzięki temu spamerom trudniej będzie trafić przypadkiem na Twój adres mailowy i wykorzystać go do masowej wysyłki wiadomości.

Jeśli chcesz się dowiedzieć jeszcze więcej na temat SPAMu oraz związanych z nim zabezpieczeń to zajrzyj koniecznie do naszego artykułu na temat zabezpieczenia wordpressa. Odwiedź również naszą zakładkę gdzie znajdziesz o wiele więcej na temat zabezpieczenia strony.

>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?