Administrację serwerami VPS Root wykonujesz w Panelu o nazwie Solus. Pozwól że przedstawimy Ci możliwości tego panelu, oraz podstawowe operacje jakie możesz w nim wykonać.
Do Panelu Solus zalogujesz się na dwa sposoby:
1. Ręcznie, pod adresem: https://vps.cyberfolks.pl/ – wykorzystując login Panelu Solus swojego serwera. Znajdziesz go w Panelu Klienta, w sekcji „Twoje usługi” -> „VPS” gdzie na liście zobaczysz posiadane usługi typu VPS Root. W kolumnie „Użytkownik” znajdziesz login do Panelu Solus swojego serwera. Hasło do niego zmienić możesz wygodnie ikonką kłódki obok wybranej usługi.

Procedurę zmiany / odzyskiwania hasła do Panelu Solus opisujemy bardziej szczegółowo w innym naszym poradniku: https://cyberfolks.pl/pomoc/odzyskiwanie-hasla-do-panelu-vps-solusvm/
2. Druga metoda to logowanie do Panelu Solus bezpośrednio poprzez swój Panel Klienta. W tym celu zaloguj się do Panelu Klienta, przejdź do sekcji „Twoje usługi” -> „VPS” gdzie na liście zobaczysz posiadane usługi typu VPS Root. Obok wybranej z nich, kliknij „ZALOGUJ DO SOLUS„.

W Panelu Solus możemy:
- Zrestartować serwer
- Wyłączyć serwer
- Uruchomić serwer
- Zmienić hasło do konta root
- Przejrzeć statystyki z ostatnich dni
- Przeinstalować system działający na Twoim serwerze VPS, na inny, na nowszy lub w celu „rozpoczęcia od zera”. Poradnik jak to zrobić znajdziesz tutaj: https://cyberfolks.pl/pomoc/reinstalacja-systemu-vps/
- Dodać domenę do konta aby utrzymywać jej strefę DNS domeny bezpośrednio w Panelu Solus. Poradnik jak to zrobić: https://cyberfolks.pl/pomoc/dodanie-domeny/
- Skonfigurować rekordy DNS domeny dodanej w Panelu Solus. Szczegółowo opisujemy to w innym naszym poradniku: https://cyberfolks.pl/pomoc/zmiana-rekordow-dla-domeny/
Opis poszczególnych funkcji Panelu Solus:
- W sekcji „DNS” możemy utrzymywać strefę DNS naszej domeny, i zmienić jej rekordy (A, CNAME, NS, MX. TXT, SRV).
- „Mój profil” pozwala zmienić informacje o naszym koncie, adres e-mail przypisany do konta, hasło, język oraz ustawić powiadomienie o logowaniu na adres e-mail.
- Główna sekcja pozwalająca sprawdzić najważniejsze informacje o konfiguracji i statusie serwera.
- Opcja umożliwiająca restart serwera.
- Opcja umożliwiająca bezpieczne wyłączenie serwera.
- Opcja umożliwiająca włączenie serwera, jeżeli jest wyłączony.
- Sekcja umożliwiająca reinstalację systemu działającego na naszym serwerze, dostępne do samodzielnej reinstalacji są wybrane wersje systemów AlmaLinux, CentOS, Debian oraz Ubuntu Server jeżeli posiadasz usługę typu VPS Root. Reinstalację systemu Windows Server (jeżeli posiadasz usługę VPS z Windows) należy zlecić nam na wsparcie@cyberfolks.pl
- Konsola VNC jest klientem SSH przeznaczonym do awaryjnego dostępu do serwera VPS. Ważne! Nie powinna być wykorzystywana jako klient SSH ogólnego użytku.
- Tutaj sprawdzimy logi ostatnio wykonywanych czynności w panelu Solus.
- Opcja umożliwiająca wyłączenie serwera VPS, jednak w sposób szybszy i mniej bezpieczny niż „Zamknięcie” widoczne w pkt. 5. Rekomendujemy korzystanie właśnie z funkcji „Zamknięcie”.
- Opcja umożliwiająca zmianę (przeładowanie / wczytanie) nowej konfiguracji sieci. Serwer VPS zostanie wyłączony a konfiguracja jego interfejsów sieciowych zostanie zweryfikowana i poprawiona.
- „Rescue Mode” – tryb awaryjny serwera. Pozwala uruchomić serwer w takim trybie aby wykonać prace naprawcze.
- Ustawienia wirtualizacji i konfiguracji VPS.
- Opcja pozwalająca zmienić nazwę hosta / nazwę serwera w Panelu Solus.
- Opcja pozwalająca skonfigurować zegar systemowy, do wyboru jest UTC lub lokalny.
- Opcja pozwalająca zmienić hasło użytkownika root swojego serwera.
- Opcja pozwalająca zmienić hasło do VNC, które opisywaliśmy w pkt. 8.
- Sekcja pozwalająca wyświetlić wykresy transferu i aktywności dysku twardego z wybranego przedziału czasu.