Sprawozdanie w zakresie przejrzystości stosowania przepisów
Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) w cyber_Folks S.A.
za okres sprawozdawczy od 17 lutego 2024 roku do 31 stycznia 2025 roku

Zgodnie z rozporządzeniem 2022/2065 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych  spółka cyber_Folks S.A. (zwana dalej: „Spółką”) jako firma świadcząca usługi hostingowe dokłada wszelkich starań aby zapewnić odpowiednią ochronę użytkowników.

Poniżej publikujemy raport w sprawie naszych działań w zakresie moderacji treści.

Nakazy od organów państw członkowskich

(art. 15 ust. 1 lit. a)

Nakazy podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości otrzymała 10 nakazów wydanych zgodnie z art. 9 ust. 1 Aktu o usługach cyfrowych, wyłącznie od organów z Polski i  podjęła czynności zablokowania nielegalnych treści.

Poniżej przedstawiamy zestawienie:

Lp.Podstawa nakazuIlość zgłoszeń
1Naruszenia VAT10
Razem10

Mediana czasu potrzebnego na dokonanie wnioskowanych w nakazie czynności wynosiła 0 dnia.

Nakazy udzielenia informacji

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości otrzymała 474 nakazów ujawnienia danych użytkowników, wydanych zgodnie z art. 10 ust. 1 Aktu o usługach cyfrowych.

Mediana czasu udzielenia odpowiedzi wynosiła  3 dni.

W przypadku powiadomień otrzymanych drogą elektroniczną średni czas powiadomienia odpowiednich organów o otrzymaniu nakazów wyniósł 0 minut. Przesyłamy zautomatyzowaną odpowiedź potwierdzającą otrzymanie zgłoszenia.

W przypadku powiadomień otrzymanych drogą pocztową, średni czas odpowiedzi wynosi 0 minut. Dokumenty otrzymujemy korespondencją poleconą, potwierdzając tym samym jej otrzymanie.

Poniżej przedstawiamy zestawienie wg Państwa zgłaszającego.

Lp.Państwo zgłaszające  Ilość zgłoszeń
1Polska  471
2Hiszpania  1
3Rumunia  1
4Litwa  1
Razem474

Moderacja treści

Klienci Spółki mają obowiązek przestrzegać przepisów prawa i regulaminów świadczenia usług. Spółka umożliwia każdej osobie dokonanie uzasadnionego zgłoszenia treści niezgodnych z przepisami prawa, jakie mogą wystąpić w ramach usług hostingowych, świadczonych przez Spółkę na rzecz swoich Klientów, poprzez formularz znajdujący się na jej stronie.

Każde otrzymane zgłoszenie jest  dla nas cenną informacją. Aby zapewnić jak najwyższe standardy weryfikacja jest prowadzona przez człowieka. Spółka nie wykorzystała zautomatyzowanych środków do rozpatrywania zgłoszeń treści niezgodnych z przepisami prawa lub regulaminami Spółki.

Jeśli zgłoszenie zostanie uznane za wiarygodne, pracownik przekazuje otrzymaną informację klientowi, który ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska. W oparciu o te informacje dokonujemy oceny i podejmujemy decyzję. Od podjętej przez klient i zgłaszający mają możliwość odwołania się zgodnie z zapisami w Regulaminie świadczenia usług drogą elektroniczną.

Treści w sposób oczywisty naruszające prawo lub nasze regulaminy są niezwłocznie blokowane. W takim przypadku klient otrzymuje informację z wyjaśnieniem naszej decyzji.

Taką samą drogą rozpatrywane są zgłoszenia wewnętrzne zgłaszane przez pracowników Spółki. Spółka nie dokonuje jednak ogólnego monitorowania informacji oraz danych, jakie są udostępniane przez klientów przy wykorzystaniu usług świadczonych przez Spółkę. W szczególności Spółka nie wykorzystuje w takich celach systemu algorytmicznego podejmowania decyzji.

Stawiamy na coraz większą świadomość naszych pracowników, dbając tym samym o właściwe standardy naszych działań. W przypadku wykrycia naruszenia stosujemy środki takie jak zawieszenie usługi w całości lub rozwiązanie umowy z danym klientem. Bierzemy pod uwagę możliwość wykorzystania wszystkich tych środków w stosunku do wszystkich rodzajów naruszeń.

Spółka zgodnie z art. 14 ust. 4 stosuje i egzekwuje ograniczenia, o których mowa w art.
14 ust. 1 tj. działa z należytą starannością, w sposób obiektywny i proporcjonalny oraz z należytym uwzględnieniem praw i prawnie uzasadnionych interesów wszystkich zaangażowanych stron.

Zgłoszenia przesłane zgodnie z art. 16 aktu o usługach cyfrowych 

(art. 15 ust. 1 lit. b)

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości otrzymała 246 zgłoszeń dotyczących treści niezgodnych z przepisami prawa lub z regulaminami Spółki.

Mediana czasu zakończenia sprawy wynosiła 4 dni.

W przypadku powiadomień otrzymanych drogą elektroniczną średni czas powiadomienia zgłaszającego o otrzymaniu zgłoszenia wyniósł 0 minut. Przesyłamy zautomatyzowaną odpowiedź potwierdzającą otrzymanie zgłoszenia.

Poniżej przedstawiamy dane wszystkich zgłoszeń z podziałem na kategorie nielegalnych treści, które zostały zdefiniowane w procedurze Spółki.

Lp.KategoriaIlość zgłoszeń
  1  Treści terrorystyczne
Materiały propagujące terroryzm, nawołujące do przemocy lub zachęcające do przystąpienia do organizacji terrorystycznych.
Mediana wynosiła 1 dzień.  
  1
  2  Pornografia
Materiały graficzne, wizualne, wyróżniony opis lub okazanie aktywności seksualnej w literaturze, filmie i innych mediach. Niedozwolona w regulaminie usług.   Mediana wynosiła 4 dni.  
  5  
  3  Pornografia dziecięca
Obrazy, filmy lub teksty przedstawiające dzieci w sposób seksualny lub wykorzystujące je w celach pornograficznych.   Mediana wynosiła 1 dzień.  
  7  
  4  Treści obraźliwe lub nawołujące do nienawiści
Treści dyskryminujące, rasistowskie, homofobiczne, ksenofobiczne lub inne formy mowy nienawiści.   Mediana wynosiła 14 dni.  
  1    
  5  Dobra osobiste
Chronione prawem dobra niemajątkowe przysługujące każdemu człowiekowi (osobie fizycznej), a także osobom prawnym oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której przepisy odrębne przyznają zdolność prawną.   Mediana wynosiła 2,5 dnia.  
  6  
  6  Dane osobowe przetwarzane bez podstawy prawnej
Zbiory danych osobowych lub dane osobowe osób fizycznych, które są przetwarzane bez podstawy prawnej przez użytkownika. W związku z koniecznością realizacji praw osób, których dane dotyczą publikacja takich danych bez spełnienia wymogów RODO może stanowić treści niezgodne z prawem.   Mediana wynosiła 2 dni.  
  7  
  7  Nielegalne usługi i produkty
Oferty nielegalnych substancji, broni, fałszywych dokumentów, certyfikatów, dowodów tożsamości, narkotyków, produktów bez akcyzy itp.   Mediana wynosiła 1 dzień.  
  18  
  8  Naruszenia praw autorskich
Nielegalne udostępnianie lub kopiowanie materiałów chronionych prawem autorskim, takich jak filmy, muzyka, książki, oprogramowanie itp.   Mediana wynosiła 4 dni.  
  77  
    9    Naruszenie znaków towarowych
Naruszenie znaku towarowego ma miejsce, gdy ktoś bez zgody właściciela używa chronionego znaku w sposób, który może wprowadzić konsumentów w błąd co do pochodzenia towarów lub usług.   Mediana wynosiła 6 dni.  
    92  
  10  Treści szkodliwe dla zdrowia lub życia
Materiały promujące samookaleczenia, bulimię, anoreksję, używanie narkotyków, namawianie do samobójstwa itp.  
  0  
  11  Fałszywe informacje
Dezinformacja, fake news, manipulacja opinią publiczną, sfałszowane materiały, które mogą prowadzić do szkód dla osób lub społeczeństwa.   Mediana wynosiła 6 dni.  
  3  
  12  Treści hazardowe
Treści, które naruszają konkretne przepisy prawa krajowego, treści propagujące hazard, itp.   Mediana wynosiła 18 dni.  
  2  
  13  Treści szkodliwe dla bezpieczeństwa cybernetycznego
Materiały promujące ataki hakerskie, phishing, kradzież tożsamości, oszustwa internetowe, malware, itp.   Mediana wynosiła 2,5 dnia.  
  26  
  14  Treści związane z handlem ludźmi
Oferowanie lub poszukiwanie osób do celów wyzysku, w tym pracy przymusowej, prostytucji lub handlu organami. Reklamowanie usług związanych z handlem ludźmi.  
  0  
  15  Naruszenie prawa wyborczego (kodeks wyborczy)
Nielegalne prowadzenia kampanii wyborczej. Brak oznaczenia komitetu wyborczego.   Mediana wynosiła 6 dni.  
  1
Razem  246

Poniżej przedstawiamy dane wszystkich zgłoszeń z podziałem na uznane jako:

– zasadne

W przypadku uznania zgłoszenia za wiarygodne i odnoszące się do rzeczywistych treści nielegalnych, został uniemożliwiony dostęp do zasobu.

– niezasadne

W przypadku uznania zgłoszenia za wiarygodne i odnoszące się do treści, które nie zostały zakwalifikowane przez jako nielegalne i nie zostały podjęte żadne działania.

– niewiarygodne

W przypadku uznania zgłoszenia za niewiarygodne i odnoszące się do treści, które nie zostały zakwalifikowane jako nielegalne. Ponadto zgłaszający nie podał wymaganych danych, w wyniku czego nie zostały podjęte żadne działania.

– nieustalone

W przypadku uznania zgłoszenia za wiarygodne i odnoszące się do treści, których pracownik nie był w stanie ocenić, na podstawie zgłoszenia oraz dostępnych dowodów i nie zostały podjęte żadne działania.

– nieaktualne

Przedmiot naruszenia, np. strona internetowa nie jest już dostępna lub została usunięta. Albo zanim nastąpiło rozstrzygnięcie sprawy usługa została przeniesiona do innego usługodawcy. W związku z powyższym brak było podstaw do wydania decyzji.

Lp.WeryfikacjaIlość zgłoszeń
1ZASADNE  163
2NIEZASADNE  24
3NIEWIARYGODNE  3
4NIEUSTALONE  34
5NIEAKTULANE  22
Razem246

Poniżej przedstawiamy dane wszystkich zgłoszeń z podziałem na naruszające przepisy prawa i regulaminy Spółki.

Lp.PodstawaIlość zgłoszeń
1Naruszenie przepisów prawa  242
2Naruszanie zapisów regulaminów Spółki4
Razem246

Moderacja treści podejmowana z własnej inicjatywy firmy

(art. 15 ust. 1 lit. c)

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości otrzymała 10 zgłoszeń wewnętrznych tj. od pracowników Spółki. Zostało zgłoszonych 8 spraw dotyczących treści niezgodnych z regulaminami Spółki dotyczących treści pornograficznych, których klienci nie mogą dostarczać, przechowywać i rozpowszechniać. W związku z tym Spółka podjęła działania zablokowania dostępu do wskazanych treści. Spółka odnotowała również
1 zgłoszenie w kategorii Dobra osobiste i 1 zgłoszenie w kategorii Naruszenie Praw Autorskich. 

W podanym okresie sprawozdawczości nie wprowadziliśmy  zautomatyzowanych narzędzi w celu wykrywania treści naruszających przepisy prawa lub nasze regulaminy.
Stawiamy na coraz większą świadomość naszych pracowników, dbając tym samy o właściwe standardy naszych działań.

Mediana czasu zakończenia sprawy wynosiła 4 dni.

Zgłoszenia od zaufanych podmiotów sygnalizujących

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości nie otrzymała zgłoszeń od zaufanych podmiotów sygnalizujących.

Skargi otrzymane w ramach wewnętrznych systemów rozpatrywania skarg (tj. odwołań)

(art. 15 ust. 1 lit. d)

Klienci Spółki oraz zgłaszający treści niezgodne z przepisami prawa, którzy nie zgadzają się z podjętymi przez Spółkę decyzjami w tym zablokowaniem lub niezablokowaniem treści wskazanych jako naruszające przepisy prawa lub regulaminy Spółki, mają możliwość odwołania się od tej decyzji zgodnie z zapisami Regulaminu świadczenia usług droga elektroniczną.

Spółka w podanym okresie sprawozdawczości otrzymała 6 skarg na swoją decyzję.

Poniżej prezentujemy zestawienie:

Lp.Odwołanie złożył:Ilość zgłoszeń
1Klient  3
2Zgłaszający  3
Razem6