Google Tag Manager (GTM) to darmowe narzędzie do zarządzania skryptami (w GTM nazywane także tagami) na stronach internetowych. Umożliwia dodawanie skryptów, modyfikowanie ich oraz zarządzanie nimi bez konieczności edycji kodu źródłowego strony.
Dlaczego warto wdrożyć GTM na stronie?
- Łatwiejsze zarządzanie tagami – dodawanie i aktualizacja tagów bez zmian w kodzie strony
- Szybsze działanie strony – asynchroniczne ładowanie tagów minimalizuje wpływ na wydajność witryny
- Lepsza organizacja – scentralizowane zarządzanie wszystkimi tagami z jednego panelu GTM
Jak podpiąć GTM do strony w _now?
Jeśli chcesz podłączyć Google Tag Manager (GTM) do nowej strony w pierwszej kolejności musisz utworzyć konto GTM. Poniżej znajdziesz kroki, jakie trzeba wykonać.
Krok 1: Utwórz nowe konto GTM
- Wejdź na stronę Google Tag Manager: https://tagmanager.google.com
- Kliknij Utwórz konto

- Na następnej stronie wypełnij formularz odpowiednimi danymi:
Nazwa konta: możesz tutaj wpisać na przykład nazwę swojej firmy
Kraj: Polska
Nazwa kontenera: przykładowo może to być nazwa Twojej domeny
Platforma docelowa: Witryna internetowa

- Kliknij Utwórz
- Przeczytaj i zaakceptuj warunki korzystania z GTM – konieczne jest zaznaczenie pola na samym dole przy Akceptuję… i kliknięcie Tak w prawym górnym rogu strony

- Google wyświetli 2 zestawy kodów kontenera GTM. Jako klient _now nie musisz jednak się o to martwić, gdyż umieścimy na stronie kod za Ciebie. Wobec tego wystarczy, że klikniesz X w prawym rogu, aby zamknąć to okno

Krok 2: Zainstaluj GTM na swojej stronie
- Po wyłączeniu poprzedniego okna znajdziesz się ponownie na stronie głównej GTM. W menu na górze, tuż obok przycisku Podgląd znajdziesz swój identyfikator GTM, który będzie się wyświetlał w formacie GTM-XXXXXXXX. Skopiuj go, gdyż będziesz go potrzebował w następnym etapie.

- Zaloguj się do ustawień edytora _now https://now.cyberfolks.pl/editor i kliknij w INTEGRACJE znajdujące się w sekcji MARKETING. Wklej uzyskany wcześniej identyfikator w zaznaczonym polu i kliknij + Dodaj tuż pod oknem formularza. Następnie Zapisz zmiany na dole strony i to wszystko – _now automatycznie zainstaluje kod GTM na Twojej stronie.

Krok 3: Ustaw dowolne tagi w GTM
- Teraz, gdy Twoje konto i kontener są skonfigurowane i aktywne możesz przejść do dodawania tagów śledzących (takich jak przykładowo pixele zbierające dane marketingowe, czy też oprogramowanie do testów A/B)
- Alternatywnie możesz teraz zweryfikować swoją stronę w Google Search Console za pośrednictwem swojego konta GTM, aby móc śledzić wyniki strony, czy też kwestie dotyczące SEO
Jak sprawdzić, czy Google Tag Manager został zainstalowany poprawnie?
Pewnie zastanawiasz się, czy jest sposób na sprawdzenie, czy faktycznie narzędzie poprawnie wdrożyło kod na stronie? Nic prostszego – wystarczy, że wykonasz kilka kroków:
- Wejdź na swoją stronę
- W dowolnym miejscu na stronie kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz Zbadaj

- Przejdź do zakładki Elements i naciśnij kombinację klawiszy CTRL + F (Windows) lub ⌘ (Command) + F (MAC), po czym wpisz google tag manager. Jeśli kod jest dodany poprawnie podświetli Ci się wpis, tak jak na poniższym zrzucie. Obecność „script async=”” src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?…….” dodatkowo potwierdza właściwe dodanie kodu.
