Czym powinna się charakteryzować każda strona internetowa? Przede wszystkim dobrze skonstruowaną nawigacją. W tym zakresie ważne jest intuicyjne menu, linkowanie wewnętrzne oraz taki układ strony, który pozwoli użytkownikowi na szybkie i sprawne poruszanie się po jej zawartości. Zobacz, jak stworzyć nawigację przyjazną użytkownikowi i wyszukiwarkom.

Tworząc, przebudowując lub odświeżając stronę internetową, pamiętaj o przyjaznej nawigacji SEO. A jeśli nie wiesz, co oznacza to sformułowanie, koniecznie zajrzyj do naszego artykułu. Dowiesz się z niego o najważniejszych wytycznych dla:
• treści na stronie (content marketing),
• technicznych aspektach strony,
• UX, czyli user experience – elementach, które sprawią, że strona będzie przyjazna użytkownikowi.


1. Budowa strony, czyli jej techniczne aspekty

a) Wygląd/struktura URL-i
Kiedy optymalizujesz stronę pod kątem SEO, bardzo ważne jest dbanie o wygląd URL-i. Poprawnie zbudowany URL dla SEO to taki, który nie posiada znaków
specjalnych, jest krótki, a użytkownik po samej nazwie linka widzi, jaką treść znajdzie na danej stronie.
Przykłady niepoprawnych URL-i:

  • psi-sklep.pl/page-id32?p=2.php
  • psi-sklep.pl/product/category?p=3/search?p=bac-3.php

Przykłady poprawnych URL-i:

  • psi-sklep.pl/karmy/przysmaki
  • psi-sklep.pl/blog/czy-warto-kupic-psa-rasowego

b) Opis i tytuł serwisu
W opisie i tytule serwisu powinieneś zawrzeć słowa kluczowe, na które chcesz się pojawiać w wyszukiwarce. Ważne, aby opis wyglądał naturalnie, dlatego też nie upychaj do niego fraz kluczowych na siłę. Ten element SEO sporo stracił na ważności, ale poprawny opis strony w wyszukiwarce oraz ciekawy tytuł mogą zachęcić użytkownika do wejścia na nią.


c) Linkowanie wewnętrzne
Każda podstrona Twojego serwisu powinna być odpowiednio podlinkowana. Większość linkowania zawdzięczasz menu, które znajduje się na stronie – do skutecznej i przyjaznej nawigacji to jednak trochę za mało. Warto linkować strony, które są ze sobą w pewien sposób powiązane, np. jeśli posiadasz bloga na WordPressie, możesz pod każdym z wpisów linkować posty, które są ze sobą związane tematycznie.
d) Obrazki
Na Twojej stronie liczą się nie tylko linki, treści itp., ale też obrazki. Pamiętaj, że Google posiada również wyszukiwarkę obrazów. W tej kwestii pomyśl o tekście alternatywnym ALT – najlepiej, aby zawierał frazę kluczową. Podobnie jest z samym nazewnictwem plików – lepiej, aby posiadały one słowa kluczowe, niż nazywały się na przykład DSC55064.

2. UX, czyli doświadczenie użytkownika

Ogół doświadczeń, jakie zbiera użytkownik po znalezieniu się na Twojej stronie, jest również bardzo ważny pod względem SEO. Zachowania użytkownika po wejściu na stronę mają spory wpływ na ogólną pozycję strony. Jeśli użytkownicy tylko wchodzą na stronę, a brakuje z ich strony interakcji, jest to dla Ciebie zła informacja. Prawdopodobnie, któryś z elementów budowy witryny nie działa poprawnie.


Myśląc o UX, zadbaj również o prostą i szybką nawigację strony. Przejścia na kolejne podstrony powinny się odbywać intuicyjnie, podobnie jak powrót na stronę główną.
Kwestie wizualne to nie tylko wybór motywu czy logo strony, ale też wygląd treści. Content na stronie powinien być czytelny, ważne słowa pogrubione, a tekst przełamywany akapitami, listami, punktami czy nagłówkami. Ogromny, ciągły blok tekstu może odstraszać użytkowników.

Strona powinna otwierać się szybko, również w czasie wielosegmentowych interakcji, gdyż wpływa to na współczynnik odrzuceń. Przy wolnym ładowaniu zawartości strony użytkownik traci cierpliwość i zamyka ją, zmierzając do konkurencji.

O tym jak ważne jest szybkie wczytywanie strony internetowej i jak można je poprawić w napisaliśmy osobny artykuł – zobacz jak poprawić szybkość wczytywania strony.

3. Treść

Ostatnią już kwestią poprawnej nawigacji SEO jest zawartość witryny, czyli content, który powinien być unikalny, wartościowy i różnorodny. Oznacza to, że treść na Twojej stronie powinna być pomocna użytkownikom, rozwiązywać ich problemy, być ciekawa oraz niepowielana z innych stron. Minimalną liczbę słów, jaką powinien posiadać tekst, to 300 wyrazów – oczywiście nic się nie stanie, jeśli będzie nieco krótszy, za to tekst dłuższy może jednak dać znacznie lepsze efekty.

Pisz pod wybrane słowa kluczowe, ale w treści umieszczaj je naturalnie, tak by czytający skupiał się przede wszystkim na wartościowej treści.
Nie zapominaj też o stopniowaniu nagłówków, które wygląda następująco H1 > H2 > H3 > H4 > H5.

H1 to najczęściej tytuł strony lub podstrony, H2 to podtytuł, H3 podtytuł mniejszej całostki tekstu itd. Kwestia nagłówków jest ważna nie tylko ze względu na pozycjonowanie, ale również na użytkownika. Wyszukiwarkę informuje o budowie podstrony, a użytkownikowi pomaga lepiej rozeznać się w układzie treści.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?