Blog firmowy to w wielu obszarach must-have. Budowanie świadomości naszej marki w Internecie nie powinno ograniczać się jedynie do stworzenia strony internetowej lub profilu na Facebooku. Konkurencja w większości branż jest ogromna. Klienci chętniej wybierają te marki, które są sprawdzone, mają dobry wizerunek i opinię eksperta w dziedzinie. Jednym ze sposobów budowania świadomości marki jest prowadzenie firmowego bloga.

Z poniższego tekstu dowiesz się:

  • Czym jest content marketing.
  • Dlaczego warto założyć bloga firmowego.
  • Jakie korzyści przynosi blogowanie.

Content marketing i budowanie pozycji online

Zacznijmy od początku, czyli od content marketingu. Strategia ta skupia się na tworzeniu treści wysokiej jakości, która publikowana jest w różnych kanałach, by budować świadomość istnienia marki wśród klientów, a jednocześnie wpływać na jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Dobrze przygotowane działania content marketingowe mogą między innymi:

  • zwiększać sprzedaż,
  • poprawiać koszt obsługi klienta,
  • budować lojalność klientów,
  • kształtować pożądany wizerunek marki (np. jako autorytetu w danej dziedzinie),
  • sprzyjać wyższym pozycjom w wyszukiwarce Google (seo).

Marketerzy cenią sobie content marketing za to, że jest to narzędzie, które bardzo łatwo można wykorzystać do działań SEO. Teksty, treści wideo, grafiki i inne materiały można przygotować w taki sposób (np. poprzez wykorzystanie słów kluczowych), by zdobywać lepsze pozycje strony w Google.

Content marketing

Strategia marketingowa, polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści. Mają one za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle docelową (najlepiej dobrze przemyślaną) grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do realizacji działań, które stawia sobie marketing. Content marketing obejmuje nie tylko prowadzenie bloga, ale także wszelkie inne formy treści, np. kursy, webinary, filmy, podcsasty, ebooki etc. W content marketingu liczy się budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą.

Blog firmowy jako część strategii marketingowej

Blog na stronach firmowych, to także content, czyli część strategii marketingowej, która wpływa na naszą widoczność online. Pamiętaj, że taki blog znacznie różni się od blogów osobistych, nawet tych, które stworzone zostały w celach zarobkowych. Mimo to, jeden z celów wszystkich rodzajów blogów jest wspólny – mają one budować naszą pozycję i wizerunek.

Prowadząc bloga firmowego zwróć uwagę, że artykuły, które będziesz publikować, muszą być powiązane z profilem działalności naszej firmy, ale wcale nie muszą odnosić się bezpośrednio do jej oferty.

Na przykład, jeśli prowadzimy sklep ze sprzętem sportowym, to warto tworzyć na blogu poradniki dotyczące doboru sprzętu sportowego, na przykład piłek do wieku graczy, prezentować nowe produkty, opisywać ciekawe wydarzenia z życia firmy czy też z branży.

Blog firmowy, czyli biznesowy kanał marketingowy.

W dużej mierze posiadanie bloga firmowego, jest tak naprawdę stworzeniem dodatkowego kanału komunikacji marketingowej z odbiorcami.

Blog, podobnie jak media społecznościowe, direct mail, czy e‑mail marketing, pomaga w rozwoju biznesu. Jak? Przede wszystkim pozwala zwiększyć ruch na naszej witrynie i daje odwiedzającym możliwość wysłania zapytań ofertowych.

Dzięki odpowiednim narzędziom możemy za pomocą bloga firmowego generować leady, które następnie może przejąć nasz zespół specjalistów od marketingu lub sprzedaży.

Dodatkowo nie możemy zapominać, że im więcej mamy podstron i wartościowych wpisów na stronie, tym większa szansa na wyższą rangę w wyszukiwarkach.

Nikt jednak nie wrzuca na firmowe strony WWW dowolnego, losowego contentu, a jedynie artykuły, poradniki i inne materiały przydatne użytkownikom. Blog pozwala uporządkować strukturę strony oraz gwarantuje odbiorcom, że zdobędą oni na niej komplementarną wiedzę i wsparcie.

Krótko mówiąc, blog biznesowy to tani sposób na stworzenie okazji do znalezienia naszej witryny przez osoby, które szukają interesującego je produktu lub usługi. Dzięki temu możemy generować nowe potencjalne leady i klientów firmy.

Blogi firmowe, czy to się przekłada na sprzedaż?

Przeglądając statystyki dotyczące blogów na świecie, możemy natknąć się także na takie, które dotyczą blogów biznesowych i ich zastosowania do sprzedaży produktów i usług. Ciekawe dane zebrał z wielu stron i raportów portal Seotribunal. Warto przyjrzeć się między innymi tym informacjom:

  • 66% marketerów w kanale B2B, którzy wykorzystują blog do swojej pracy, generuje znacznie więcej leadów.
  • Firmy, które posiadają na stronach blogi, mają nawet do 55% odwiedzających więcej.
  • 72% amerykańskich marketerów w kanale B2B używa treści i linków do blogów firmowych jako contentu w kanale social media.
  • 36% firm z rankingu Fortune 500 posiada firmowe blogi.
  • 80% marketerów B2B używa blogów jako elementu strategii content marketingowej.

Blog jako lejek sprzedażowy?

Można spokojnie powiedzieć, że wpisy blogowe na stronach firmowych są swoistymi lejkami sprzedażowymi. Jeśli połączymy wpisy na blogu z kanałami social media oraz e‑mail marketingiem, pozyskujemy niezwykle rozbudowane narzędzie do przekuwania leadów na klientów. Tu działa podobna zasada, jak w e‑commerce.

Gdy klient wejdzie na naszą stronę, to istnieje spora szansa, że na nią wróci i dokona zakupu. W e‑sklepie klientów przyciąga cena oraz produkt. W przypadku strony firmowej blog ma to samo zadanie. Klienta może przyciągnąć do nas darmowy e‑book, kod do przetestowania aplikacji czy też przygotowany przez nas raport.

Przykładowa ścieżka czytelnika, w uproszczeniu, może wyglądać następująco:

  1. Odwiedzający trafia na naszą stronę z kanałów social media lub wyszukiwarki.
  2. Odwiedzający widzi ofertę, która ma go przekonać do interakcji – na przykład do wypełnienia formularza zapisu.
  3. Odwiedzający decyduje się na wykonanie działania – na przykład pobiera darmowy e‑book i zapisuje się do newslettera.
  4. Lead staje się potencjalnym klientem, którego można „podgrzewać” przy pomocy e‑mail marketingu oraz remarketingu.
  5. Klient nie był gotowy do dokonania zakupu w chwili pierwszego wejścia na stronę, ale przez kolejne dni, tygodnie lub miesiące jest wystawiony na „czar” marki, która poprzez atrakcyjne treści edukuje go, podsyca potrzebę i utwierdza w przekonaniu, że stanowi właściwy sposób jej zaspokojenia.

Dobrze, kiedy przy naszych blogowych postach pojawią się formularze zapisów/formularze kontaktowe. Jak podaje Seotribunal nawet 66% małych i średnich firm nie posiada formularza kontaktowego na blogach, który umożliwiłby klientom kontakt ze sprzedawcą.

Blog firmowy buduje pozycję autorytetu w danej dziedzinie

Ranga autorytetu nie jest łatwa do zmierzenia. Jeśli jednak przyjrzymy się statystykom wejść na naszego bloga, możemy sprawdzić, jakie słowa kluczowe lub hasła pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu będziemy mogli zweryfikować, czy nasze treści są atrakcyjne dla odbiorców.

Najlepsze blogi biznesowe odpowiadają na najczęściej zadawane w sieci pytania. Jeśli konsekwentnie tworzysz treści, które są pomocne dla docelowego klienta, to znajdujesz się na dobrej drodze do wzmacniania swojego autorytetu.

Jeśli Twoje treści będą pomocne, to łatwo zbudujesz z potencjalnymi klientami długotrwałe relacje biznesowe, a tego przecież wszyscy potrzebujemy w sprzedaży.

Twój klient może nie być gotowy do zakupu teraz, ale jeśli dzięki blogowi (czy też szerzej – marketingowi treści) pozostaniesz z nim „w kontakcie”, to masz ogromną szansę, że Twoja marka będzie u niego „top od mind”, czyli że będzie pierwsza, o której pomyśli, gdy dojrzeje do zaspokojenia swojej potrzeby.

Typy treści na firmowego bloga

Przygotowując treści na firmowego bloga, proponuję Ci podzielić je na dwie grupy.

Treści „krótkoterminowe”

To wpisy, odnoszące się do bieżących wydarzeń, np. dotyczące aktualnej promocji, albo wydarzeń, które merytorycznie możesz powiązać z Twoją marką i jej produktami. Te wpisy mogą pracować dla Ciebie intensywnie, ale w krótkim czasie. Za rok, dwa, nikogo nie będzie interesować „Letnia promocja pozycjonowania 2014”.

Treści „evergreen”

Wpisy, które odpowiadają na realne potrzeby użytkowników i pozostają ważne w długim terminie. Tego rodzaju treści w perspektywie lat będą równie atrakcyjne, jak w chwili ich pisania i zapewnią Ci długotrwałe zainteresowanie. Przykładowo: „Top 5 błędów SEO popełnianych przez właścicieli stron.”

Blog firmowy – uwaga na pułapki!

Prowadzenie bloga to nie same korzyści. Z prowadzeniem bloga wiążą się także zagrożenia, koszty i obowiązki, lepiej zdaj sobie z nich sprawę już na początku.

Koszty uruchomienia bloga firmowego

Jeśli masz już swoją stronę firmową, to koszty prowadzenia bloga w ujęciu bezpośredniego kosztu finansowego praktycznie nie istnieją. Zakładam tu, że masz szablon strony, który przewiduje sekcję blogową. Jeśli nie – czeka Cię koszt zakupu szablonu (powiedzmy, kilkadziesiąt USD) lub pomocy webdevelopera.

Koszt alternatywny tworzenia treści na bloga

Prowadzenie bloga jest jednak kosztowne, bo jeśli chcesz robić to dobrze, to ktoś musi inwestować w niego swój czas. Powstaje więc tzw. koszt alternatywny, nawet jeśli jest to Twój etatowy pracownik, któremu i tak płacisz pensję. Kiedy pisze on na bloga – nie robi w tym czasie nic innego, prawda?

Niespodziewane interakcje

Kiedy prowadzisz bloga, musisz liczyć się z tym, że ludzie mogą chcieć komentować Twoje wpisy. Czasem będzie to hejt, czasem merytoryczne pytania o Twoją ofertę, czasem dyskusje „nieco z boku”. Warto być przygotowanym na takie interakcje, ponieważ komentarze pozostawione bez reakcji będą wyglądać po prostu słabo.

Jakość treści na blogu

Aby Twój blog był atrakcyjny – treści powinny być unikatowe. Jeśli nie masz dużych zasobów w firmie, pojawia się pokusa zlecania tego zadania na zewnątrz. Copywrting zlecony na zewnątrz sprawdzi się głównie w wypadku prostych branż, nie wymagających zaawansowanej wiedzy specjalistycznej. Koszt przygotowania takiego wpisu, zależny oczywiście od objętości, będzie stosunkowo niski.

Jeśli jednak Twoją domeną jest „trudna” dziedzina specjalistyczna, to licz się z tym, że za dobrze przygotowany wpis przyjdzie Ci zapłacić kilkaset zł.

Koszty ilustracji

Jeśli Twój bloga ma np. prezentować Twoje produkty, możesz potrzebować wysokiej jakości zdjęć, co oznacza konieczność współpracy z fotografem. W innych dziedzinach sprawdzą się starannie wybrane zdjęcia ze stocku, czyli bazy zdjęć, gdzie kupujemy gotowe fotografie. Istnieją stocki płatne i darmowe. Kiedy korzystasz ze stocka, pamiętaj, że to samo zdjęcie może pojawić się też w innych miejscach w Sieci.

Pisanie dla przyjemności. Tylko dla przyjemności.

Tworzenie nowych treści może dawać uczucie spełnienia… ale nie oznacza to, że spełnione będą cele biznesowe. Żeby cele biznesowe, związane z zaangażowaniem użytkownika w treści, były realizowane, koniecznie wprowadź odpowiednie miary. Pułapką jest zatem skupienie się na treściach i zaniedbanie warstwy analitycznej.

Brak planowania wpisów

Jak każde działania, zwłaszcza regularne – blog wymaga solidnego planowania. Bez tego szybko wedrze się na na niego bałagan. Ponieważ blog firmowy nie sprzedaje zazwyczaj w postaci bezpośredniej, istnieje silna pokusa „odkładania na później”, czy też uznawania za „niezbyt istotne” zagadnień, związanych z planowaniem.

Jeśli tak do tego podejdziesz – Twój blog rzeczywiście przestanie (lub nie zacznie) przynosić efekty. Aby działał dobrze – musisz nieustannie planować publikacje, najlepiej min. kilka tygodni naprzód.

Pisanie bloga bez uwzględniania seo

Pisanie dla ludzi jest oczywiście w porządku… ale przecież możesz pisać jednocześnie dla człowieka i dla robota! Blog to kopalnia możliwości w zakresie SEO. Na naszych webinarach znajdziesz mnóstwo inspiracji w tym zakresie.

Blog firmowy nie jest raz na zawsze

Wiele treści o charakterze evergreen to treści, które należy co jakiś czas aktualizować. Świat nie stoi w miejscu. Świetną praktyką jest zatem powracanie do wcześniejszych wpisów i ich aktualizowanie. W ten sposób uzyskasz dwa rodzaje korzyści:

  • pokażesz robotom indeksującym, że warto Cię czytać bo sam dbasz o dostarczenie wiedzy aktualnej
  • będziesz wiarygodny dla ludzi, którzy czytają Twojego bloga.

Blog firmowy tak, ale dobrze zmierzony!

Temat pomiaru efektów e-commerce jest rozległy, w tym artykule po prostu wymienię kilka przykładowych elementów, które warto wziąć pod uwagę analizując efekty prowadzenia bloga firmowego:

  • liczba odwiedzin Twojej strony,
  • czas na stronie,
  • szerokość wizyty,
  • liczba wejść typu direct,
  • liczba komentarzy pod wpisami,
  • liczba wzmianek uzyskanych w sieciach społecznościowych,
  • liczba ocen poszczególnych wpisów,
  • merytoryka pozostawionych komentarzy,
  • akcje użytkownika, do których blog miał skłaniać, np. zapisanie na newsletter,
  • liczba zaindeksowanych fraz w Google dla Twojej domeny,
  • średnia pozyska dla kluczowych fraz w wynikach wyszukiwania,
  • ruch przekierowany organicznie.

Blog firmowy – podsumowanie

Firmowy blog w niemal każdej branży może przyczynić się do wielu pozytywnych efektów. Prowadź go regularnie, a on odwdzięczy się zwiększeniem liczby interakcji z potencjalnymi klientami, większym ruchem na stronie, wyższymi pozycjami w Google i na koniec – wynikami finansowymi.

Jeśli cokolwiek w tym wpisie jest dla Ciebie inspirujące, albo – jeśli z czymś się nie zgadzasz – podziel się tym w komentarzu. Z przyjemnością porozmawiam z Tobą o prowadzeniu firmowego bloga.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

21 odpowiedzi do "Firmowy blog. Liczne korzyści i… 9 pułapek!"

  1. O matko ile słów na temat blogów firmowych 🙂

    Ja dodam od siebie, że bez jakiejkolwiek wiedzy, lub wsparcia SEO te blogi stają się stertą nigdy nieczytanych i niewykorzystanych ulotek 🙂

    Content Marketing to tylko przy współpracy działań SEO, Google Ads, Facebook Ads i email marketingu. Content dla samego tworzenia to strata czasu, kasy i zapału w dłuższej perspektywie 😉

    Pozdrawiam

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki, Roman. Mam identyczne przeświadczenie, dlatego temat będzie kontynuowany. Już wkrótce kolejne – tym razem gościnne – wpisy na ten temat, tak, że stay tuned!

  2. Agnieszkla pisze:

    Blogi firmowe mogą spełniać też świetne portfolio dla copywriterów 😉

    1. Artur Pajkert pisze:

      Prawda, choć to dotyczy tyko sytuacji gdzie treści pisze zawodowy copywriter… no i jest to osobistą korzyścią dla niego. Zwróćmy jednak uwagę, że niekoniecznie stanowi jakąkolwiek wartość dla właściciela bloga.

  3. Majsterkowicz pisze:

    Nic Wam tego nie podkreśliło? 😉
    /…/ istnieje silna pokuja „odkładania na później” /…/

    1. Artur Pajkert pisze:

      Jakoś nie 🙂 Dzięki za wyłapanie!

  4. Przemek pisze:

    Wartościowy content się obroni, nie trzeba go doładowywać adsami wg mnie. Raczej później możemy sypnąć, żeby wrócić do klientów w postaci remarketingu.

    1. Artur Pajkert pisze:

      IMHO jednak czasem warto skierować kampanię na wartościowy content i to zarówno w search, jak i w display do starannie wybranej grupy, to może ułatwić dotarcie do treści wielu potencjalnie zainteresowanym osobom.

  5. Magda pisze:

    Dziękuję za obszerną lekturę. Ja na swojej stronie nie posiadam jeszcze blogu i szukam informacji czy na prawdę jest to potrzebne w mojej branży. Przeczytałam artykuł i widzę, że raczej warto zainwestować w blog. Dziękuję za poradnik.

  6. infomiasto.eu pisze:

    Blogi super sprawa jako uzupełnienie treści w firmie i dodatkowy kanał promocji. Tylko aby były zadbane i dość ciekawie pisane a nie jak wielu robi 1 zdanie i jakieś linki do swoich produktów etc.

  7. Blog na stronie firmowej to tak jak piszesz mnóstwo plusów, ale warto go systematycznie rozwijać. Tutaj mam na myśli, że aby nie wpaść w jedną z wymienionych przez Ciebie pułapek powinniśmy stworzyć plan tematów na bloga i co chcemy w nich opisać. Jeśli chodzi o komentowanie to oczywiście możemy sobie wyłączyć tą funkcję, ale uważam, że nawet jeśli będą hejty mamy możliwość ustosunkować się do nich, dzięki czemu możemy stać się dla klienta bardziej przystępni. Poza tym – każdy ma prawo do błedów 🙂

  8. Mateusz pisze:

    Blog to oczywiście must have, pod warunkiem, że artykuły będą dobrze przygotowane pod kątem merytorycznym, ale także technicznym. Jeśli nie zatrudniamy takiej osoby w firmie, trzeba najlepiej zlecić taką pracę doświadczonym coopywriterom.

  9. „Jeśli połączymy wpisy na blogu z kanałami social media oraz e‑mail marketingiem, posykujemy niezwykle rozbudowane narzędzie do przekuwania leadów na klientów.”
    Blogowanie to rozwojowe działanie, proszę więcej takich materiałów, pomimo literówek, jak powyżej. W treści tegoż wpisy jest wyjaśnione wiele aspektów, od SEO po mailing, fajnie napisane, że wpisy mogą być jak „ulotka”. Sądzę, że i to nie tylko ja, że warto się tym tematem zająć. Pomimo, tego, że platform do blogowania nie brak. np: blogger, WordPress, jumla, drupal itd. Itp bo nawet jak by się zastanowić to, wewnętrzne blogi w portalach typu Onet, ale to ostateczności, bo reklamy i kiepski design. Tak czy siak, temat gruby!

  10. Rafał pisze:

    Sami piszemy sobie bloga sami. Raczej nie inwestujemy w Google ADS, a wejścia są. Po prostu wyczerpujemy dane tematy i artykuły są pomocne realnym użytkownikom i to przynosi efekt.

  11. Piotr pisze:

    U nas bloga zlecilismy profesjonalnemu copywriterowi i sprawdza się. Wiele osób odwiedza właśnie materiały blogowe, a w następstwie część z osób jest zainteresowana naszymi usługami. Tak więc z doświadczenia uważam, że był to strzał w „10”.

  12. Krystyna pisze:

    Firma, której zleciliśmy stworzenie strony od razu zaproponowała, abyśmy raz na tydzień zlecili lub sami publikowali wpis blogowy. Wyniki są na razie w miarę satysfakcjonujące. Zobaczymy co będzie dalej.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Zdecydowanie polecam raczej samodzielne pisanie albo mocną analizę wpisów zleconych na zewnątrz. Prawdziwie wartościowe treści – a tylko takie mają sens – muszą opierać się o wiedzę ekspercką z danej dziedziny. Jeśli mogę coś zasugerować, to od liczby / regularności wpisów moim zdaniem ważniejsza jest ich jakość, choć oczywiście jednocześnie – jej mierzenie stanowi wyzwanie. Trzymamy kciuki, powodzenia!

  13. Blog na stronach to normalka, ale warto też zadbać o swoje PBNy! Dzięki za możliwość linkbuildingu na cyberfolks, szkoda, że nofollow ugc 🙁

    1. Artur Pajkert pisze:

      Ale przecież mówią, że nofollow też się liczą, choć ich wpływ jest naturalnie niższy.

  14. Rafal pisze:

    Teksty na blog firmowy najlepiej pisac samemu… zlecajac je na zewnątrz dużo się traci, bo nikt tak nie napisze jak my sami. Kolejna sprawa ze albo zapłaci się naprawdę dużo za teksty albo blog firmowy stanie się zwykłym preclem.

  15. asmedio pisze:

    Obecnie konta w Social Mediach trochę zastępują takie tradycyjne blogi firmowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?